DTL: Trængselsafgifter giver intet tilbage
Erhvervslivet repræsenteret ved DTL, Dansk Erhverv og DI, gav på transportministerens konference om trængselsafgifter udtryk for en berettiget bekymring for, om en betalingsring nu bringer de trafikale lettelser og samfundsøkonomiske besparelser, der lå i alle kort hos foredragsholderne.
DTLs erhvervspolitiske chef, Ove Holm, kan slet ikke se, at den gevinst i trængselsreduktionen, der på konferencen blev henvist til, vil være noget, som erhvervslivet kan regne med ikke forsvinder ind i nye forhindringer for erhvervstransporten. Blandt andet et udtrykt ønske om en havnetunnel, som en medgift til trængselsafgifter, flød efter DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm opfattelse ud i det rene ingenting.
- Vi har fortsat en klar frygt for, at trængselsproblemerne blot flyttes fra bymidten i København til omfartsvejene, hvis der ikke kommer fornuftige alternativer til at køre igennem byen, siger Ove Holm, der konkret ønsker noget tilbage til det erhvervsliv, der skal bidrage med store beløb til statskassen, uden at der på nogen måde er løfter om, at erhvervstransporten får nogen som helst glæde af at bløde fra tegnebogen.
Transportministeriet præsenterede de tre modeller som konsulentvirksomheden Tetra Plan havde udarbejdet: En såkaldt ”Ring 2 model, hvor trafikreduktionen vil være op til 4 procent, en løsning med at afgrænse ringen til Københavns kommunegrænse med et trafikfald på 7 procent – med en variant, der medtager hele Amager i ringen – og en løsning, hvor Motorring 3 indgår som grænse med et trafikfald på 8 procent. Alle modeller har fordele og ulemper, der, som ministeren bedyrede, skal undersøges nøje.
Et af hovedindtrykkene fra konference var netop, at det er uhyre vigtigt at politikerne melder entydigt ud om formålet med afgiften, og forskeren Mogens Fosgerau fra DTU var helt klar i mælet: En trængselsafgift skal målrettes trængsel og intet andet – hverken miljø eller opkrævning af skat.