Østjylland ønsker seks spor på E45
Det haster med en udvidelse af motorvejen mellem Vejle og Randers.
Derfor holder borgmestrene fra Randers, Favrskov, Aarhus, Skanderborg, Horsens og viceborgmesteren fra Hedensted, LO og DI møde med transportminister Henrik Dam Kristensen på onsdag. Eneste punkt på dagsordenen er ønsket om en udvidelse af E45.
Det østjyske bybånd fra Kolding i syd til Randers i nord udgør, sammen med hovedstadsområdet, det vigtigste vækstområde i Danmark. E45 binder området sammen og er den væsentligste forbindelseslinje til omverdenen. Men strækningen er kendetegnet ved store trængselsproblemer og ønsket er, at den udvides fra de nuværende fire til seks spor.
Transportministeriets egne undersøgelser (2011) viser, at problemet forøges markant allerede i nær fremtid. Derfor haster det med en udvidelse af hele strækningen.
- Udvidelsen bør gennemføres inden kapaciteten på motorvejen er helt opbrugt, og det sker allerede fra 2014 på dele af strækningen. En udvidelse kræver, at et spor lukkes. Venter vi for længe vil vejarbejdet derfor medføre massive forsinkelser på hele strækningen, siger Skanderborgs borgmester Jørgen Gaarde (S).
Afhængig af infrastrukturDe nuværende trængselsproblemer giver dagligt gener for de mange lønmodtagere, som skal passe deres arbejde, fortæller Ejvind Clemmensen, formand LO Randers.
- Vores medlemmer er dagligt afhængige af en infrastruktur, der giver nem mulighed for transport mellem bolig og arbejde. Allerede i dag er der store trafikale udfordringer, også i området nord for Aarhus og på de nordlige indfaldsveje til Aarhus. Ønskelisten er lang og omfatter bestemt også bedre kollektiv trafik. Men den største flaskehals oplever vi på E45 strækningen. Hvis den positive erhvervsudvikling i hele Østjylland skal fortsætte og hvis vores medlemmer skal have mulighed for både at passe deres job og have et rimeligt sammenhængende liv, så er en opgradering af E45 en hastesag.
Også DI Østjylland er bekymret. Her frygter man tab af konkurrenceevne ikke bare for transportbranchen, men for de mange produktionsvirksomheder, som er afhængige af en effektiv og stabil infrastruktur.
- E45 er livlinen for det østjyske erhvervsliv, hvis fremkommeligheden på E45 nedsættes vil det øge omkostningsniveauet og hele det østjyske område vil miste konkurrenceevne. Det vil produktionsvirksomhederne opleve lige så vel som den branche, jeg selv kommer fra nemlig transportbranchen, siger bestyrelsesmedlem i DI Østjylland Peter B. Jepsen, adm. dir. i Danske Fragtmænd Logistik A/S.
De østjyske kommuner, LO og DI Østjylland ser meget gerne, at Transportministeriet hurtigst muligt får igangsat en VVM-undersøgelse af en udvidelse fra fire til seks spor på strækningen fra Vejle Nord til Randers.