V: Trafikpolitisk eksperiment i stor skala
Efter transportministerens konference i går står det klart, at regeringens forslag om en betalingsmur ved København er og bliver et trafikpolitisk eksperiment i stor skala, mener Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
– De store konsekvenser ved, at der fra 2014 opkræves 2 mia. kr. om året i bompenge, er langt fra belyst ordentligt og seriøst. Eksempelvis slog seniorforsker ved DTU, Mogens Fosgerau på konferencen fast, at væsentlige trafikale effekter ved forskellige mulige placeringer af muren slet ikke er medtaget i den OTS-model, som regeringen baserer forslaget på. Herunder savnes der en analyse af de trafikale effekter omkring myldretidstrafikken samt betydning for trafikken i kommunerne uden for København.
- Den fremlagte stærkt forhastede plan for beslutningsprocessen i Danmark levner mindre end 6 måneder til behandling af et meget vidtgående trafikalt tiltag, inklusiv formulering af et konkret forslag til placering og takster m.v., miljøundersøgelser, høringsproces og selve lovgivningsarbejdet. Til sammenligning brugte man flere år til beslutningsprocesserne for betalingsringene ved Stockholm, Oslo og London. Der savnes også en grundig analyse af bompengenes betydning for erhvervslivet og jobskabelsen på begge sider af muren. Derfor må jeg konkludere, at der er tale om et trafikpolitisk eksperiment i meget stor skala, siger Kristian Pihl Lorentzen.
- En dugfrisk analyse fra DI viser, at regeringen er godt på vej til at gennemtrumfe en samfundsøkonomisk bommert, idet der ventes en negativ samfundsøkonomisk effekt på mellem 4,5 og 7,8 mia. kr. Regeringens forudsætninger om forventet provenu fra betalingsmuren er da også yderst tvivlsomme, selvom pengene allerede synes brugt flere gange. Altså et brud på regeringens eget økonomiske forsigtighedsprincip.
- Endelig må jeg desværre konstatere, at der som følge af IC4 skandalen ikke kommer flere sæder i pendlertogene på Sjælland i en overskuelig fremtid. Midt i denne kritiske situation hos DSB er det komplet uforståeligt, at regeringen vil piske løs på borgere med behov for at bruge bilen til arbejde med tårnhøje nye afgifter - og dermed underminere princippet om, at det skal kunne betale sig at stå op om morgen og passe et arbejde.
- I kølvandet på dagens konference vil Venstre opfordre regeringen til at droppe planerne om en betalingsmur, som mest af alt minder om et rødt ideologisk skoleridt. I hvert fald bryder regeringen med mange års god tradition for brede forlig om store og langsigtede trafikpolitiske tiltag, fastslår Kristian Pihl Lorentzen.