23948sdkhjf

Skrappere miljøkrav i storbyerne

Danmark bliver tvunget til at indføre langt skrappere miljøzoner i København og Aarhus.

Danmark bliver tvunget til at indføre langt skrappere miljøzoner i København og Aarhus.



Det vurderer både Aarhus Universitet og Økologisk Råd, fordi EU ventes at insistere på, at vi overholder kravene til ren luft i byerne.

Det kan kun lade sig gøre, hvis de gamle dieselbiler får forbud mod at køre i byerne, eller hvis en betalingsring gør det så dyrt for dem, at ejerne af sig selv bliver væk. De gamle dieselbiler og varevogne er de største kilder til forurening med kvælstofdioxid, NO2, på gadeplan. Det skriver Ingeniøren.

Danmark skulle allerede have overholdt EU's grænseværdi for kvælstofilter, NOx, på 40 mikrogram per kubikmeter luft i 2010.

De seneste beregninger fra Aarhus Universitet (tidligere DMU) viser imidlertid, at grænseværdien er overtrådt på 29 ud af de 138 gader i København, som beregningerne dækker. I Aarhus er der overskridelser på 11 ud af 55 gader.

Den forrige regering bad EU om dispensation fra kravet om at nedsætte forureningen med NO2, som øger risikoen for luftvejslidelser og forværrer generne for folk med blandt andet astma og bronkitis.

Med afslaget markerer kommissionen, at Danmark ikke er gået lige så langt som eksempelvis tyske byer for at begrænse forureningen.

De danske miljøzoner gælder nemlig kun lastbiler, og de indeholder intet krav om at reducere NOx-udledningen. De tyske zoner omfatter også person- og varebiler, der på grund af deres store antal batter mere for det samlede udslip end lastbilerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.056