Politiet ændrer praksis
Politiet har med virkning fra 1. december 2011 ændret reglerne om den såkaldte ”kumulation af den daglige køretid”.
- I praksis betyder det, at en afbrydelse af den daglige arbejdsperiode på mindst syv timer medfører, at der ikke samtidig bliver rejst sigtelse for overtrædelse af den daglige køretid, når en chauffør undlader at afholde en lovlig daglig hvileperiode på mindst ni timer, siger DTLs nye chefkonsulent Frank Davidsen.
Begrundelsen for ændringen er, at EU-Kommissionen tidligere på året lempede fortolkningen på reglerne om den daglige køretid.
Det er samtidig Rigspolitiets opfattelse, at den særlige tolerance på 15 minutter for køreperioder på 4 ½ time ved mange hyppige stop ikke kan bruges, når der er tale om de nye digitale kontrolapparater, som er typegodkendt i efter EU's bestemmelser – og som skal installeres i køretøjer, der indregistreres første gang efter den 1. oktober 2011.
- Chauffører og vognmænd, som kører med de nye digitale kontrolapparater, som efter manges opfattelse opmåler køretiden i lighed med det ældre analoge kontrolapparat, skal derfor være opmærksomme på, at man ikke kan påberåbe sig 15 minutter ekstra køretid i hver 4½ times køreperiode ved kørsel med mange hyppige stop. Dette gælder naturligvis også, selv om man har fået eftermonteret det nye digitale kontrolapparat, siger Frank Davidsen.
Han forventer, at sigtelser for overtrædelse af den daglige køretid som følge af chaufførens manglende lovlige hvil, vil blive behandlet i overensstemmelse med den nye praksis. Det betyder, at sigtelserne, hvor der indgår kumulation af køretiden i verserende sager, formentlig frafaldes.