23948sdkhjf

M/F Berlin søsat

Scandlines nye store færge M/F Berlin fik vand under kølen for første gang fredag.

Scandlines nye store færge M/F Berlin fik vand under kølen for første gang fredag.



M/F Berlin – og søsterskibe M/F Copenhagen, der tager turen ud i sit rette element efter årsskiftet – skal indsættes på færgerugen Gedser-Rostock.

Søsætningen af M/F Berlin fra det P + S Werften-ejede Volkswerft i Stralssund blev overværet af omkring 150 gæster fra den politiske verden og erhvervslivet var mødt op, da Mecklenburg-Vorpommerns ministerpræsident, Erwin Sellering, klokken 10:55 gav det officielle signal til søsætning af den nye superfærge.

Også Bengt Pihl, CEO i Scandlines, og Axel Schulz, salgsdirektør for P + S værftet, var til stede, da den tonstunge færge mødte havet for første gang.

- De nye færger er vores største og vigtigste projekt for fremtiden, og M/F Berlin og M/S Copenhagen understreger vigtigheden af den østlige korridor inden for passager- og fragttransport, siger Bengt Pihl, CEO i Scandlines.

- Vi er stolte af, at M/F Berlin og M/F Copenhagen realiseres på P + S værftet. De er en demonstration af vores færdigheder og et resultat af vores systematiske omlægninger af aktiviteter i retning mod mere specialiseret skibsbygning. Færgerne sender også et vigtigt signal om konkurrenceevnen i Mecklenburg-Vorpommern som erhvervsområde, sagde Axel Schulz, salgsdirektør for P + S værftet.

Milliardinvestering

Scandlines investerer i alt 1,7 milliarder kroner i de nye færger og havneudvidelser i både Gedser og Rostock. De to nye superfærger åbner portene for markant flere passagerer og køretøjer på ruten Gedser-Rostock. Passagerkapaciteten forøges til 1500 mod de nuværende 1000, og færgerne har plads til 480 personbiler eller 96 lastbiler.

Miljøforbedring

Det er dog ikke kun rejsende, der får glæde af de nye moderne Scandlines-færger. Med et markant lavere brændstofforbrug bliver en gevinst for såvel miljø som klima. Scandlines har også forbedret de to nye færger til alternativ fremdrift i forbindelse med de skærpede krav til svovlindholdet fra 2015.

Scandlines har valgt to spor – dels at forberede færgerne så de kan omstilles til at sejle på flydende naturgas og dels ved at give plads til batterier, der kan oplades i land med vindmøllestrøm om natten, hvor efterspørgslen og dermed prisen er lav.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062