Container-rater er fortsat kritiske
Forretningsbetingelserne ser forsat rigtig svære ud for de globale containerrederier, heriblandt Maersk Line, der er markedsleder.
Fredagens Shanghai Containerised Freight Index (SCFI) faldt 1,2 pct. til 868,31 point, og det gennemsnitlige indeksniveau for fjerde kvartal er nu 11,2 pct. lavere end i tredje kvartal i år, hvor stort set alle containerrederier fremviste røde tal på bundlinjen.
Det seneste kvartalsregnskab fra A.P. Møller – Mærsk viser, at Maersk Line alene i tredje kvartal tabte 1,58 mia. kr. efter skat på sin containerrederidel, hvor hovedårsagen til tabet var de lave fragtrater, som skyldes et overudbud af containerskibe i industrien.
Maersk Line er især eksponeret overfor udviklingen i raterne på ruterne mellem Asien og Europa, idet cirka 40 pct. af rederiets transportmængder foregår her. Fragtraten mellem Asien og Europa faldt i fredags 2,2 pct., ifølge SCFI-indekset og ligger nu på 500 dollar per TEU, hvilket ikke inkluderer havnenes håndteringsafgifter.
Den gennemsnitlige rate på Asien-Europa-ruten i fjerde kvartal er nu 26 pct. lavere end den gennemsnitlige rate i tredje kvartal, hvilket kunne tyde på endnu et stort tab for Maersk Line i fjerde kvartal
Der er dog bred enighed om, at raterne står over for en lille bedring i de nærmeste par måneder frem mod det kinesiske nytår i slutningen af januar, hvor det meste af produktion i Kina går i stå, og flere af de store rederier har allerede annonceret rateforhøjelser gældende fra slutningen af december eller begyndelsen af januar.