Rivaler til Maersk går sammen
A.P. Møller - Mærsks to største rivaler på containermarkedet, CMA CGM og MSC, er gået sammen for at opnå store synergier og drive omkostningerne ned.
De to rederier, der er verdens andet og tredjestørste efter Mærsk, vil samarbejde på ruterne mellem Asien og Nordeuropa, Asien til det sydlige Afrika og al trafik i Sydamerika.
Samarbejdet vil gøre de to spillere i stand til at fokusere på de bedste skibe, øge antallet af havne og afsejlingsfrekvensen.
- Aftalen giver os nye muligheder for at optimere vores respektive flåder, forbedre transittider og generelle ydelser, skriver vicedirektør i MSC Diego Aponte i pressemeddelelsen, mens administrerende direktør for CMA CGM Rodolphe Saadé skriver:
- I mere end 30 år har vores to selskaber fulgt de samme baner, og i et par år har vi samarbejdet på enkelte ruter. Baseret på de oplevelser og vores fælles vision for shippingindustrien, har vi besluttet at øge samarbejdet, hvilket reflekterer en langsigtet dedikation til samarbejde og vil gøre os i stand til at tilbyde kunderne forbedrede løsninger og service.
Mærsks containerdivision, Maersk Line, er verdens største med en markedsandel lige i underkanten af 16 pct., svarende til skibe med en kapacitet på i alt 2,5 mio. tyvefondscontainere (TEU) ifølge Alphaliner.
Men lægger man de to rivaler, der har henholdsvis anden- og tredjepladsen, sammen, har de en fælles markedsandel på næsten 22 pct. - eller mere end 3,4 mio. TEU - og bliver dermed endnu større end Maersk Line.
De to rederier råder over 880 operationelle skibe. Heraf ejer de kun omkring 300, mens resten er lejede.
Det betyder, at de kan opsige en række kontrakter – og dermed begrænse antallet af containerskibe på det hårdt pressede marked – hvilket mange i branchen længe har sukket efter.