Ny Scandlines-færge rullet ud
Scandlines nye færge til Gedser-Rostock-overfarten M/S Berlin blev i aftes rullet ud fra produktionshallen på P + S Werft i Stralsund.
Den 169 meter lange og knap 25 meter brede færge er sammen med søsterskibet M/S Copenhagen bygget inden døre i den enorme konstruktionshal på P + S Werft i Stralsund.
Roll Out fra produktionshallen blev gennemført ved en lille højtidelighed i aftes med fyrværkeri. Den store færge, der mere end fordobler kapaciteten af lastvognsenheder til 96 i forhold til de eksisterende færger på Gedser-Rostock-ruten, tog turen ud i frisk luft i et sædeles adstadigt tempo. Farten blev opgivet til to meter i minuttet, men den lå nok nærmere lidt under en meter i minuttet.
M/S Berlin får senere i dag fredag vand under kølen for første gang, når den enorme platform som færgen nu står på sænkes ned i vandet.
M/S Berlin døbes officielt i starten af marts og ventes indsat i begrænset drift omkring 23. marts – allerede en uge senere forventes den moderne færge at være i fuld drift.
Søsterskibet M/S Copenhagen forventes i drift i slutningen af maj.
De to nye færger skal sammen med nye færgeterminaler i både Gedser og Rostock sikre at den østlige transportkorridor mellem Danmark og det østlige Tyskland – herunder den tyske hovedstad Berlin – og Central- og Østeuropa er i stand til at følge med den forventede trafikvækst.
Scandlines erkender, at trafikforholdene omkring Nykøbing Falster er en alvorlig udfordring for Gedser-Rostock-rutens fortsatte succes. Den 400 millioner dyre omfartsvej løser problemet delvist, men Scandlines ønsker en helt ny motortrafikvej fra motorvejen på Nordfalster og ned til Gedser – et projekt, som færgerederiet nu arbejder på at vække politisk interesse for – eventuelt i et såkaldt OPP-samarbejde.