DTL: Utilfredshed med kørselsafgifter
Skatteministeriet har i en pressemeddelelse meldt ud, at ministeriet nu varetager ansvaret for implementeringen af kørselsafgiftsordningen.
Ministeriet har etableret et såkaldt ”Road Pricing-program”, der har ansvaret for etableringen af ordningen. Blandt programmets første opgaver er at fastlægge det overordnede design af ordningen og ikke mindst at få styr på en tidsplan.
- Det har været en noget besynderlig proces med kørselsafgiftens omtumlede tilværelse frem og tilbage mellem ministerier og teknologier i løbet af de seneste to-tre år, siger DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm i en kommentar til udmeldingerne fra Skatteministeriet, der betyder, at projektet nu atter er flyttet hjem til skatteopkræverne på Christianshavn.
Han minder om, at det også er set i andre lande, at vidtløftige tanker om kørselsafgifter er gået kolde, når virkeligheden og praktikken banker på, og peger særligt på England og Holland.
- I de lande, for eksempel Tyskland og Østrig, hvor en kørselsafgift på lastbiler er gennemført, har det helt klart været drevet af, at score kassen på samhandelen mellem landene i Europa. Hertuger og herremænd
Eneste fordel set fra Ove Holms stol ville være, hvis det danske vognmandserhverv kunne få nogle af de samme kompensationsordninger, som i Tyskland gives til det tyske vognmandserhverv.
- Men i bund og grund er det jo et usundt system, at de enkelte lande i EUs indre marked først hiver penge ud af egne og andre landes transportører på vejene, hvorefter man fodrer egne virksomheder med lunser for at opnå konkurrencefordele.
Forventningerne i Skatteministeriet er, at ordningen med et satellit-baseret opkrævningssystem kan starte omkring årsskiftet 2014/15. En endelig dato for indførelsen af afgiften vil blive meldt ud, når der bliver styr på en tidsplan.