Regeringens lovkatalog som forudset
DTL: Der var ikke nogen overraskelser blandt regeringens forslag til lovinitiativer det kommende år, da regeringens lovkatalog kom på gaden 29. november.
Tværtimod står regeringen fast på de udmeldinger, den i forvejen er kommet med på de områder, hvor transporterhvervet bliver berørt, konstaterer vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik.
DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm er tilfreds med, at lovkataloget vil dele godskørselsloven op i to dele.
- Vi kan konstatere, at transportministeren i dag har fremsat lovforslag om ændring af godskørselsloven, men kun for de to dele, der handler om arbejdstid for selvstændige vognmænd og bødeforhøjelser. Forslagene om forenkling af tilladelseskravet, kontrol med overenskomster og ændring af Vejtransportrådet vil først blive fremlagt i slutningen af februar næste år, kan vi forstå på lovkataloget. Det giver mere tid til at drøfte DTLs ønsker om tilladelseskrav for f.eks. varebiler, siger Ove Holm, der samtidig er tilfreds med, at der tilsyneladende hverken i denne eller næste Folketingssamling planlægges fremsættelse af lovforslag om kørselsafgift på lastbiler.
Et spørgsmål, der netop er blevet flyttet tilbage fra transportministeren til skatteministeren.
- Situationen kan ændre sig, men det passer også meget godt sammen med, at regeringens beslutning om at skifte tilbage til GPS-teknologien vil tage noget ekstra tid.
Farvel til uddannelsesloftEndelig hilser DTL-chefen det velkomment, at beskæftigelsesministeren vil fremsætte lovforslag om, at ufaglærte og faglærte samt ledige med forældet uddannelse skal have adgang til 6 ugers selvvalgt uddannelse uden prisloft.
- Det har været et stort ønske for DTL, da transportuddannelserne har været meget hårdt ramt af prisloftet, der blev indført den 1. januar i år”.
Konference om trængselsafgiftBlandt andre forslag af særlig interesse for transporterhvervet er lovforslag fra transportministerens side om havne og trængselsafgift i hovedstaden. Netop det sidste emne vil være genstand for en konference den 5. december, hvor transportministeren har indbudt en lang række interessenter til at drøfte netop trængselsafgifter under overskriften ”Bedre mobilitet – trængselsafgifter i hovedstaden”.
Klima- og energiministeren vil fremsætte lovforslag om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser fra transport og lov om fremme af vedvarende energi. Forslaget er en gennemførelse af dele af EU-direktivet om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder.
På affaldsområdet peger Ove Holm på, at lovprogrammet desværre ikke indeholder ændringer af forbrændingssektoren med henblik på at liberalisere markedet.
- Det er ærgerligt, for det kunne vi godt have brugt. Forbrændingsmarkedet er nemlig allerede i et skred mod en liberalisering, og den af Finansministeriet foreslåede omlægning af sektoren vil give en samfundsmæssig gevinst på 420 mio. kr. pr. år, slutter DTLs erhvervspolitiske chef.