Luftfragt ser på 2012 med øget pessimisme
Transport Intelligence: Luftfragten har været hårdere ramt af den globale krise end containerrederierne i den seneste tid – det smitter af på forventningerne til næste år.
Det er især luftfragtsruterne over Stillehavet mellem Asien og USA, der har været ramt af tilbagegang.
Hong Kong International Airport (HKIA) måtte i oktober notere en nedgang i luftfragtsvolumenerne på 8,3 procent til 342.000 tons, selv om den store kinesiske lufthavn samtidig oplevede øgede passagertal og flere starter og landinger.
I britiske Transport Intelligence noterer Thomas Cullen, den faldende tendens ser ud til at accelerere, da volumener over de sidste seks måneder er faldet med 7,5 procent, mens de er faldet med 2,3 procent set over de sidste 12 måneder. Eller sagt på en anden måde, så er den fremgang der blev realiseret fra sidste efterår og ind i starten af 2011 nu mere end spist op.
HKIA giver faldende konjunkturer over hele verden skylden for den negative udvikling, men konstaterer at oversvømmelserne i Thailand også har påvirket især luftfragtstrafikken internt i Asien og over Stillehavet negativt.
Lufthansa-udmelding
Forbudet mod natflyvninger til og fra Frankfurt Lufthavn har også en negativ indflydelse på luftfragtsektorens forventninger. Ikke mindst på grund af Lufthansa Cargos udmelding om, at man stiller alle investeringer i Frankfurt i bero, fordi forvaltningsdomstolen i delstaten Hessen har udstedt det midlertidige natflyveforbud.
Dertil kommer at LH Cargos salgschef Andreas Otto i tyske medier citeres for, at luftfragtsselskabet vil reducere sin kapacitet med 20-30 procent, fordi selskabet forventer et fald i efterspørgslen i de kommende to kvartaler.
Thomas Cullen i Transport Intelligence understreger, at det ikke er unormalt, at luftfragsselskaberne sætter en del af flyflåden på langtidsparkering efter julehandlen er overstået. Men han konstaterer, at Lufthansa Cargo tilsyneladende forventer at nedgangen kommer til at strække sig langt ud over den traditionelle lavsæson og at efterspørgslen samlet bliver lavere i 2012 end den var i 2011.