Rapporter påpeger vanskeligheder med lufttrafikstyringssystem
Statusrapporter, som EU netop har offentliggjort angående de vidtrækkende forslag om at indføre et paneuropæisk lufttrafikstyringssystem i forbindelse med det fælles europæiske luftrum senest i 2030 har fået "advarselsklokkerne til at ringe".
- Der er en reel risiko for, at vi vil halte bagefter og se os ude af stand til at imødekomme den voksende efterspørgsel efter lufttransport, som forventes at ville næsten fordobles inden 2030", udtalte Kommissionens næstformand med ansvar for transport, Siim Kallas.
- I 2012 må det briste eller bære for det fælles europæiske luftrum, og der står meget på spil. Trods den udførte indsats viser Kommissionens "lyssignal"-vurdering, at et stort flertal af medlemsstaterne befinder sig i den gule eller røde zone og er i fare for ikke at opfylde kritiske mål for 2012.
2012 er et afgørende år for det fælles europæiske luftrum, idet fire centrale resultater søges opnået:
•præstationsordningen, hvorved centrale mål for lufttrafikstyringen (ATM) fastlægges (indledes i begyndelsen af 2012)
•de ni "funktionelle luftrumsblokke" (skal være operationelle ved udgangen af 2012)
•ATM-netforvalteren (Eurocontrol er allerede udpeget)
•lancering af ibrugtagningsfasen for Sesar, den teknologiske del af det fælles europæiske luftrum (fra 2014), som overgår fra F&U-fasen til ibrugtagningen af nyt udstyr og ny teknologi.
"Lyssignal"-vurderingerne, som Kommissionen i dag har offentliggjort på grundlag af to statusrapporter, fremhæver, at der alvorlig grund til bekymring med hensyn til to vigtige elementer af central betydning for det fælles europæiske luftrum: præstationsordningen og de funktionelle luftrumsblokke.