Europa-parlamentet anbefaler modulvogntog
EU-Kommissioens hvidbog for transportsektoren får Europa-parlamentets transportudvalg til at opstille en række ny mål for transportsektoren i 2020 – der blandt andet skal reducere CO2-udledningen med en femtedel.
Transportudvalgets drøftelser af hvidbogen resulterede ifølge DI Transport i et krav om, at transportsektorens samlede CO2-udledning skal være reduceret med 20 procent i 2020:
De virker umiddelbart ikke særligt ambitiøst. Men da reduktionen skal tage udgangspunkt i transportsektorens CO2-udledning i 1990, så skal de sidste 20 års kraftige transporttilvækst så at sige nulstilles klimamæssigt og dermed opstiller Europa-parlamentet en alvorlig udfordring til transportsektoren..
- I forhold til klimaudfordringen er vi helt med på, at transporten skal og kan levere. På den korte bane bliver det primært med mere biobrændstof og grønne offentlige indkøb. På længere sigt vil elbiler helt sikkert være en del af løsningen, siger chefkonsulent Rune Noack i DI Transport og advarer:
- Men en målsætning på 20 % i forhold til 1990 ekstremt ambitiøst og på grænsen til om det overhoved er realistisk, alene af den grund, at der er kort tid til 2020. Personbilerne er nok vores største klimaudfordring, og vi kommer ikke udenom at tager lang tid, før bilerne er udskiftet til alternative drivmidler, da det er de færreste personer, der har råd til at købe nye biler hele tiden. Ikke mindst i Danmark, hvor registreringsafgiften er en uheldig stopklods for f.eks. hybridbiler.
Mål-katalogDesuden kræver Transportudvalget, at EU-Kommissionen kommer med forslag, der vil:
- Reducere antallet af dræbte og tilskadekomne i vejtrafikken med 50 %
- Reducere udledningen af CO2 fra vejtransport med 20 %
- Reducere udledningen af partikler mm. fra søfarten med 30 %
- Reducere luftfartens CO2-udledning med 30 %
- Reducere støj og energiforbrug i jernbanetransport med 20 %
- Forøge antallet af sikre rastepladser med 40 %
- Forøge antallet af multi-modale platforme med 20 %
ModulvogntogLidt overraskende har Transportudvalget også peget på modulvogntog – der betragtes med stor skepsis i Tyskland og mange lande i Syd- og Østeuropa – på det overordnede vejnet, for at reducere vejgodstransportens CO2-udledning og trængslen på vejene.
- Vi er meget tilfredse med, at Europa-Parlamentet peger på, at modulvogntog skal udbredes til resten af EU, hvilket vi i DI Transport har arbejdet længe for. Udfordringen bliver desværre nok at få overbevist transportkommissæren, men vi håber på, at det danske EU-formandskab kan være med til at lægge pres på kommissæren, siger Rune Noack fra DI Transport.
- Derudover er det glædeligt for lastbilserhvervet, at der er fokus på at sikre rastepladserne i EU. Kriminalitet er desværre en daglig udfordring for landevejstransporten og ordentlig muligheder for hvil er en væsentlig forbedring, så det håber vi, at medlemslandene vil følge op på, for der er virkelig behov for et løft, slutter Rune Noack..