Kinesisk rederi drosler ned på Asien-Europa
Det Hongkong-baserede containerrederi Orient Overseas Container Line (OOCL) mindsker nu antallet af skibe på ruterne mellem Asien og Europa, og udtrykker bekymring for, at det seneste år svære forhold for containerrederierne vil strække sig langt ind i 2012.
Verdens største containerrederi, Maersk Line, er førende på sejladserne på netop de ruter, hvor OOCL nu fjerner en femtedel af sine fragtkapacitet.
- Shippingindustrien begyndte at tabe penge fra juli og fremefter, siger direktøren for Orient Overseas Container Line Tung Chee på en konference for branchen i Hongkong, ifølge nyhedsbureauet Reuters.
Hvor meget Orient Overseas har tabt eller hvor meget raterne for at få fragtet en container mellem de to verdensdele er faldet, røber Chee ikke noget om.
- Udsigterne for fragtraterne afhænger i sidste ende af forløbet af situationen i Europa og om der findes en løsning på den europæiske gældskrise, fortæller han.
Han konstaterer samtidig, at konkurrerende rederier som Hapag-Lloyd fra Tyskland samt det japanske Nippon Yusen også har valgt at sejle med færre skibe på de samme ruter.
- Driftsomkostningerne er høje. Brændstofspriserne stiger og er nu højere end i 2009, siger Tung Chee.