Vigtige ændringer vedrørende bødesager
Hvad enhver vognmand og chauffør (også) bør være opmærksom på.
Af Anders Hedetoft, Delacour Dania, Århus
Med virkning fra 1. september 2011 er der sket forskellige ændringer i retsplejeloven. Det er således nu muligt at afsige domme uden afholdelse af egentlige retsmøder og at behandle sagerne som såkaldte ”tilståelsessager”, selvom den tiltalte ikke har afgivet en udtrykkelig tilståelse. De nye regler har også betydning for sager, der fører til frakendelse af førerret.
Ændringen af retsplejeloven indebærer, at en dommer kan afsige dom uden afholdelse af et retsmøde, hvis den tiltalte ikke udtrykkeligt beder retten om, at der skal afholdes et retsmøde. I modsætning til tidligere berammes retsmødet altså ikke automatisk. Den sigtede skal i stedet udtrykkeligt anmode om, at der afholdes et retsmøde.
Hvis den sigtede eller tiltalte ikke rettidigt anmoder om, at der afholdes et retsmøde, vil retten behandle sagen som en tilståelsessag uden afholdelse af retsmøde. Der bliver således afsagt dom på det foreliggende grundlag, uanset om den tiltalte rent faktisk kan erkende sig skyldig eller ej. Det betyder, at den sigtede ikke får mulighed for at forklare sig eller fremlægge oplysninger, der efter den sigtedes opfattelse kan føre til, at den sigtede frifindes.
En domstol kan uden videre behandle en sag som en tilståelsessag, såfremt tiltalte for det første udebliver fra et retsmøde, eller for det andet nægter at afgive forklaring, eller for det tredje ikke har anmodet om et retsmøde.
En del af de sager, der fører til frakendelse af førerret til motorkøretøjer, er også omfattet af de nye regler.
Det betyder, at enhver chauffør, der modtager et bødeforlæg, skal reagere, hvis chaufføren er af den opfattelse, at det grundlag, som bødeforlægget hviler på – f.eks. oplysninger om farthastighed – er forkert.
Hvis chaufføren modtager et bødeforlæg, skal chaufføren således rette henvendelse til politiet inden for den frist, der er anført i bødeforlægget og anmode om, at der afholdes et retsmøde. Videre er det nødvendigt, at chaufføren møder op i retten på den fastsatte dato og afgiver en forklaring. I modsat fald vil sagen blive behandlet som en tilståelsessag.
Genoptagelse og ankeLyder dommen på betaling af en større bøde eller på frakendelse af førerretten, vil den dømte som oftest have en interesse i at få ændret dommens udfald.
I den forbindelse har det stor betydning, om sagen har været behandlet som en tilståelsessag. Hvis tiltalte ikke anmoder om et retsmøde, eller hvis der foreligger en anden grund, som gør, at sagen behandles som en tilståelsessag, så kan dommen som altovervejende hovedregel ikke ankes. Derimod kan sagen under visse – og helt særlige – omstændigheder begæres genoptaget af den chauffør, der har modtaget dommen.
En genoptagelse kan kun ske, hvis den dømte godtgør, at han har været forhindret i at anmode om et retsmøde på grund af omstændigheder, som han ikke selv er skyld i, eller hvis der er tale om, at bødeforlægget ikke er kommet rettidigt frem til den tiltalte. Der er således snævre grænser for, hvornår en sag kan genoptages.
Skærpet tilsynFratagelse af førerretten er naturligvis den mest indgribende sanktion, man som chauffør kan blive udsat for. Hvis den pågældende overtrædelse ”blot” giver anledning til idømmelse af en bøde, kan man dog risikere, at det ikke er eneste sanktion.
Hvis man idømmes en bøde for overtrædelse af f.eks. reglerne om køre- og hviletid, kan det nemlig føre til, at virksomheden af Trafikstyrelsen bliver sat under skærpet tilsyn.
Skærpet tilsyn blev indført i foråret 2011 som det nederste trin på sanktionsstigen. Sanktionen tages i brug, hvor der ikke er tilstrækkeligt grundlag for at give en advarsel, men hvor Trafikstyrelsen ud fra en konkret vurdering finder, at der bør holdes ekstra øje.
En bødestraf – uanset om denne er idømt på baggrund af en tilståelsessag eller ej – kan altså resultere i andet og mere end den blotte betaling af selve bøden.
Så meget desto mere er der grund til at overveje sin reaktion - eller mangel på samme -, hvis man som chauffør bliver mødt med et bødeforlæg, som chaufføren har sine grunde til at sætte spørgsmålstegn ved.