Data er Øresundsbroens vigtigste kvittering
Øresundsbroen registrerer dagligt data på næsten 20.000 passerende køretøjer, og tallet er støt stigende.
Men Øresundsbroens storagesystem var ikke gearet til at håndtere de massive mængder af data. I 2010 skiftede broen derfor til et enterprise-system fra Hitachi Data Systems, som har betydet øget kapacitet, hurtighed og større driftsikkerhed.
- Vi er meget afhængige af de store mængder data, vi skaber. De er vores grundlag i forhold til tilbagebetaling af broen. Samtidig stiller vi utroligt store krav til en høj oppetid på vores it-systemer – blandt andet storagesystemet, som er med til at understøtte kundens passage – da Øresundsbroen er åben 24 timer i døgnet, siger Tonni Nielsen, it-chef hos Øresundsbroen.
- I dag har vi et system med stabil oppetid, som kan overvåge 24 timer, 7 dage om ugen. Det er blandt andet med til at fastholde vores høje kundetilfredshed på 97 procent, siger Christian Jørgensen, teknisk ansvarlig på projektet, Øresundsbroen.