FDL efterlyser reel handlekraft
Frie Danske Lastbilvognmænd, FDL, holdt sit årlige medlemsmøde.
- Det er latterligt, at en borgerlig regering lægger skat på iværksættere, lød det fra FDL-formand Christian Jensen, der til gengæld sætter sin lid til, at den nye regering vil sætte ind med kontrol mod ulovlig cabotage-kørsel.
Men er skal ifølge Jensen mere til:
- Man kan ganske enkelt konkludere, at det går slet ikke med den høje bruttoløn vi skal betale til en dansk chauffør. Der er kun et, der hjælper: det er en lavere brutto løn. For at vi skal få tilstrækkelig tilslutning dertil også blandt chaufførerne, og ikke mindst deres fagforeninger, er det vigtigt at understrege, at en lavere realløn til chaufførerne, set fra FDL´s synsvinkel, ikke er til diskussion. De skal selvfølgelig have samme købekraft som det øvrige lønmodtager- samfund.
Erhvervets arbejdssituation er overordnet set ikke blevet bedre, selv om der er enkelte områder, der har haft fremgang.
- Selvom der er et naturligt ophør i en branche, så får de tilbageblevne bare ikke mere at lave og de får heller ikke mere for det, konstaterer Christian Jensen, der blandt andet peger på udenlandsk cabotagekørsel som en af grundene til, at danske vognmænd har det svært.
- Men hvad er det egentlig for et erhverv vi efterhånden står tilbage med, og er der i realiteten et erhverv tilbage? Jo selvfølgelig er der et erhverv og det vil der også altid være. Og dette til trods for, at de store allerede har lagt store dele af det erhverv, vi kendte for bare få år siden, i graven, mener FDL-formanden.
- Spørgsmålet er så: Kan vort erhverv så genoplives? Svaret må være et nej. Dansk vognmandserhverv vil aldrig komme til at ligne sig selv mere, som vi kendte det for år tilbage. Men sådan er livet gang i Lidenlund og dermed også indenfor vores erhverv. For øvrigt har alle erhverv jo gennemgået de samme struktur-ændringer og har måttet tilpasse sig med lyst eller ulyst. Det er vilkårene, fastslog Christian Jensen.