Skibe sejler langsommere
Den globale skibstransport har sparet store mængder brændstofudgifter og CO2, fordi branchen ifølge den nyeste opgørelse fra Bloomberg og Clarksons har nedsat farten med 27 procent siden 2008.
Det skriver Politiken onsdag.
- Det er et rigtigt godt eksempel på, at initiativer, der rykker på klimafronten i dag ikke typisk kommer fra FN-systemet, men derimod nedefra. Man har indset, at det oftest kan betale sig økonomisk at være klimavenlig, siger Richard Baron, chef for klimaafdelingen i Det Internationale Energiagentur, IEA, til Politiken.
Ifølge Mirae Asset Securities og andre brancheanalytikere er sejl langsomt-strategien den største ændring i skibsindustrien siden Anden Verdenskrig.
Selv når verdensøkonomien engang kommer på ret køl, vil man næppe skrue op for farten igen. Markedslederen Maersk Line har nemlig konstateret, at den mest optimale fart for langt de fleste af rederiets containerskibe er 15-20 knob - ikke de 20-25 knob, som man typisk sejlede tidligere. Med en årlig brændstofregning på cirka 33 milliarder kroner er det vigtigt at sejle økonomisk optimalt