De langsigtede mål mangler
ITDs formand: Finansloven giver ingen svar på transportområdet.
- Hvor vil regeringen hen på transportområdet? Den nye finanslov giver ikke mange langsigtede svar, mener formand for International Transport Danmark, direktør Mogens Therkelsen, i en kommentar:
- Det er ellers ganske oplagt, i hvilken retning vi burde bevæge os med hensyn til transport og mobilitet: Samfundet hungrer efter vækst og konkrete initiativer, der kan sætte gang i eksporten. Og her forekommer det helt indlysende at stimulere mobiliteten på enhver tænkelig måde, siger ITD’s formand, der forgæves spejder efter offensive visioner for transporterhvervet efter finanslovs-forliget.
- Det er dog svært at få øje på konkrete initiativer i regeringens finanslov, som peger i denne retning. Tværtimod spøger regeringens planer om at pålægge lastbiltransporten en årlig afgift på 1,5 mia. kr. årligt stadig i horisonten sammen med den heftigt debatterede plan om betalingsring rundt om hovedstaden. Begge dele er vi fra ITD’s side skeptiske overfor, siger Therkelsen.
-Erfaringerne med at indføre og drive betalingsring er blandede fra de storbyer, hvor systemet har været afprøvet. Blandt de positive gevinster er en øget fremkommelighed i bykernen, og det er vi naturligvis ikke blinde overfor i transporterhvervet. Men gevinsten kan nemt blive opvejet af øget trængsel ved betalingsgrænsen.
- For Københavns vedkommende er vi langt fra sikre på, at betalingsringen vil generere et positivt regnestykke – hverken for den professionelle trafik eller den almindelige bilist. Vi bider også mærke i, at førende eksperter fra DTU anbefaler et helt andet system, nemlig parkerings-baseret betaling. Det er derfor bekymrende, at regeringen allerede i årets finanslov har øremærket midler til at etablere ringen i løbet af 2013, når forudsætningerne endnu ikke er ordentligt afklaret og belyst, siger Mogens Therkelsen.
Drop skat på transport- Den bebudede ekstra lastbilafgift, som regeringen allerede havde indskrevet i regeringsgrundlaget, da den tiltrådte, og som skal øremærkes til lettelser i den kollektive trafik, ligger stadig et par år ude i horisonten. I mellemtiden har vi lov at håbe, at regeringen vil blive klogere og droppe denne helt meningsløse ekstraskat på varetransport.
- Afgiften har kun én effekt: Den vil gøre varernes vej til hylderne dyrere, og forbrugerne vil derfor i sidste ende komme til at betale. Fra lastbiltransportens side kan vi kun opfordre regeringen til at spille med mere åbne kort og udskrive deres nye skatter og afgifter direkte til vælgerne i stedet for at tilsløre dem ved at bruge transporterhvervet som mellemled og skatteopkræver – det er en både dyr og dårlig måde at få pengene op af borgernes lommer på! Og derudover er der stadig intet nyt om, hvordan afgiften tænkes opkrævet, og om den kommer til at gælde for udenlandske biler.
Svært at se klare linier- Regeringens bebudede initiativer mod social dumping er det også umiddelbart svært at se en klar og overbevisende linje i trods ædle intentioner. Hovedelementerne hedder øget politikontrol til at sikre, at cabotagereglerne bliver overholdt samt nedsættelse af et udvalg, som bl.a. skal se på mulighederne for at registrere kørsel med udenlandske lastbiler og chauffører i Danmark.
- Styrkelsen af politikontrollen hilser vi varmt velkommen fra ITD’s side, men vi efterlyser stadig en samlet model for, hvordan kontrolindsatsen samlet kan styrkes over for erhvervet - ikke bare på cabotageområdet, men også på køre-hvile-tid, køretøjer m.v. Vi har gennem længere tid efterlyst en modernisering af politikontrollerne, så de både bliver mere effektive og mere direkte understøtter en højnelse af erhvervets professionelle standard.
- Men man kan frygte, at fortsatte småbevillinger til udvalgte symbolske formål snarere vil forstærke den rodede organisering af politikontrollerne end afhjælpe den, mener Mogens Therkelsen.
Se ud over det danske arbejdsmarked- Med hensyn til det udvalg, som skal se på registrering af udenlandske lastbiler, undrer vi os fra ITD’s side over, at man kun lægger op til at inddrage arbejdsmarkedets parter i arbejdet. Chaufførernes fagforening og de to arbejdsgiverorganisationer har i sagens natur fokus på løn- og arbejdsmarkedsvinklerne. Deres særinteresser går naturligt i retning af at forsvare deres indbyrdes aftaler og dermed lukke af fra det pres, som udenlandsk konkurrence lægger på de danske løn- og arbejdsmarkedsforhold. Problemet er, at denne snævre vinkel ikke rummer svar på, hvad der på lang sigt skal til for at bevare et sundt og konkurrencedygtigt transporterhverv i Danmark. EU’s indre marked er udgangspunktet for dansk transport i fremtiden – uanset om vi kan lide det eller ej. Og det presserende og vigtige spørgsmål er, hvordan vi kan sikre de danske transportvirksomheders konkurrenceevne på denne bane frem for at grave os ned i en skyttegrav til forsvar for nogle løn- og arbejdsmarkedsforhold, som ikke kan konkurrere.
- Dette spørgsmål må ikke overses, når der diskuteres social dumping. Derfor mener vi, at regeringen er nødt til at tænke i en bredere inddragelse af branchen i det udvalgsarbejde, som skal se på registrering og andre løsninger på problemerne med social dumping. ITD og DI er oplagte at involvere i dette arbejde for at sikre praktiske løsninger, der ikke baserer sig på kortsigtet protektionisme, men på ønsket om fortsat at udvikle det danske transporterhverv og gøre det konkurrencedygtigt på internationale vilkår, lyder det fra Mogens Therkelsen.