23948sdkhjf

Strøm på jernbanedriften

Jernbanedrift i Danmark har sjældent trukket så mange negative overskrifter, som tilfældet har været i den seneste tid, skriver chef for infrastruktur i DI, Michael Svane, i en kommentar.

Jernbanedrift i Danmark har sjældent trukket så mange negative overskrifter, som tilfældet har været i den seneste tid, skriver chef for infrastruktur i DI, Michael Svane, i en kommentar.



Jernbanen spiller en helt afgørende rolle for mobiliteten. Først og fremmest for persontransporten, men også for godstransporten.

Den overordnede ramme for dansk erhvervsliv er, at virksomhederne har brug for en velfungerende og effektiv togdrift. Jernbanen i Danmark udfordres i dag af trængsel på dele af jernbanenettet. Uden øget kapacitet, er der en risiko for, at mobiliteten hæmmes yderligere. Presset på andre dele af infrastrukturen, herunder ikke mindst vejene, vokser i disse år. Udsigten til øget trængsel på vejene forstærkes, hvis problemerne på jernbaneområdet ikke løses.

Trængsel i infrastrukturen koster erhvervslivet, samfundet, ja os alle sammen, dyrt i form af spildtid. Det er en regning, som bliver endnu større, når vi står i en situation, hvor dansk økonomi og konkurrencekraft er under voldsomt pres.

Elektrificering af jernbanen er en af vejenetil at løse de aktuelle kapacitetsproblemer, som er opstået i kølvandet på IC4-togene. Gevinsten kan blive endnu større, idet en jernbane, der er uafhængig af fossile brændsler, kan levere et stort bidrag til de klima- og miljøpolitiske indsatser i Danmark.

Elektrificeringen er samfundsøkonomisk også en god forretning. Senest har Transportministeriet beregnet, at den samfundsøkonomiske forrentning for de mest centrale strækninger ligger godt og vel over 5 procent i intern rente, hvilket er kriteriet for, hvornår en investering anses for samfundsøkonomisk fordelagtig.

Da den økonomiske krise og de allerede trufne politiske beslutninger har medført et særdeles stort offentligt underskud, er det dog vanskeligt lige her og nu at iværksætte yderlige offentlig finansieret investeringsaktivitet. Derfor vil DI foreslå, at indtænke OPP i elektrificeringen. Hvis private investorer kan se gevinst i at gå ind i projektet og vi som samfund samtidig får sammenkædet ansvaret for etablering af anlægget med den efterfølgende vedligeholdelse, vil driftssikkerheden kunne være optimeret mange år frem.

Der er al mulig grund til, at der nu træffes en politisk beslutning om en samlet plan for elektrificering af banenettet. Den beslutning haster og vi opfordrer til, at der skabes et bredt politisk forlig om en sådan beslutning. Derfor sæt strøm til beslutningskraften, skriver Michael Svane i sin kommentar.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11