Benspænd for elektrificering af jernbane
Transportministeren giver oppositionen skylden for sammenbrud i forhandlingerne om en elektrificering af jernbanenettet.
Usikkerheden om det skandaleramte IC4-projekt nogensinde kommer ud og køre, har genoplivet den politiske interesse for en elektrificering af det danske jernbanenet. En interesse, der netop har fået en solid saltvandsindsprøjtning med en analyse, der forudser en stor samfundsøkonomisk gevinst ved en elektrificering.
Men selv om DSB netop har måttet tage alle IC4-tog ud af drift på grund af en alvorlig og endnu uforklaret bremsefejl, så lykkedes det ikke transportminister Henrik Dam Kristensen at finde flertal for at igangsætte elektrificeringen af banenettet. Efter flere dages forhandlinger måtte ministeren i går kaste håndklædet i ringen, da forhandlingerne reelt var brudt sammen.
I en pressemeddelelse fra Transportministeriet får Venstre og Dansk Folkeparti skylden for sammenbruddet.
- Jeg synes det er ærgerligt, at Venstre og Dansk Folkeparti ikke vil medvirke til at igangsætte den længe udskudte elektrificering af banenettet, udtaler Henrik Dam Kristensen
Trinvis udbygningHan fastslår, at Regeringen er klar til at tage tage fat på elektrificering af jernbanedriften, som både er godt for klimaet, en god forretning for samfundet og på længere sigt vil give markant bedre togdrift i Danmark.
- Regeringen har foreslået i første omgang at få elektrificeret strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov (v/Kolding), så den vil stå færdig i 2015. Herefter vil vi tage fat på andre hovedstrækninger som f.eks. strækningerne Fredericia-Aarhus, Aarhus-Aalborg, Roskilde-Kalundborg og Køge-Næstved. Det vil frigøre togmateriel til resten af landet, så vi kan få en bedre drift også på de strækninger, der ikke er elektrificeret endnu.
Finansiering- Vi har foreslået et konkret projekt og en konkret finansieringsmodel. Finansieringen kommer primært fra at udskyde anlæg af et ekstra spor på banen mellem Vamdrup og Vojens, til efter Femern-forbindelsen er etableret. Det er blandt andet efter konkret ønske fra DB Schenker og DSB, som betjener sig af banen til daglig, siger transportminister Henrik Dam Kristensen.
Venstre støtter principielt en elektrificering, men vil ikke være med til at ofre allerede aftalte projekter.
- Vi går også meget ind for, at vi får elektrificeret til Esbjerg. Men finansieringsforslaget, som ministeren har præsenteret os for, er uspiseligt. Vi ønsker ikke at kannibalisere på eksisterende aftaler, forklarer trafikordfører Kristian Pihl Lorenzen (V) ifølge jp.dk.