23948sdkhjf

Social dumping - i ord og gerning

Kommentar af Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, og Anne Windfeldt Trolle, branchedirektør i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, ATL.

Kommentar af Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, og Anne Windfeldt Trolle, branchedirektør i Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, ATL.



- Regeringen og Enhedslisten har som led i finansloven indgået aftale om en særlig indsats mod udenlandske virksomheder og arbejdstagere, der arbejder i Danmark. Transportområdet har fået den særlige fornøjelse at blive udnævnt som et særligt indsatsområde. Ifølge aftalen skal der sættes særligt ind mod ulovlig lastbilkørsel (cabotagekørsel).

Der skal ikke herske tvivl om, at reglerne skal overholdes, uanset om der er tale om danske eller udenlandske virksomheder og/eller chauffører. Overtræder man reglerne, så skal man naturligvis også mærke konsekvenserne heraf. Det er slet ikke til diskussion.

Men hvor meget har det lige med social dumping at gøre? Ordet ”social dumping” er blevet en etikette, som behændigt kan trækkes frem af de, der ønsker at vende tilbage til fordums tider, hvor Danmark havde nok i sig selv. Hvor grænserne var lukket og Europa var delt med en mur.

Hele diskussionen er båret af en national selvtilstrækkelighed og en stærk trang til at se skævt til udenlandske virksomheder og udenlandske arbejdstagere. Man glemmer, at vi har et indre marked, også på transportområdet. Et indre marked som har været guld værd for transporterhvervet og sat fri mobilitet i hjertet af Europa. En forudsætning for fortsat vækst i transportsektoren er, at danske virksomheder og arbejdstagere kan arbejde i andre EU-lande og modsat kan udenlandske virksomheder og arbejdstagere arbejde i Danmark. Det gælder også landevejstransporten.

I debatten om cabotage glemmer dem, der ønsker grænsevagter og toldmure tilbage, at vi med de nye regler er gået fra ubegrænset cabotagekørsel i to måneder til tre ture på syv dage. Desværre en voldsom indskrænkelse af det indre marked.

Der er grund til at holde fast i, at det er lovligt at anvende udenlandske virksomheder og udenlandske chauffører i Danmark. Det giver derfor ikke mening at forsøge at skabe et indtryk af, at enhver brug af udenlandske biler og chauffører er lig med social dumping.

Afgørende er, hvorvidt reglerne overholdes eller ej, og ikke hvor lastbilen er indregistreret eller hvor chaufføren er født.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078