DTL: Sæt strøm til flere godstog i Danmark
Vognmandsorganisation ser gerne hele det danske jernbanenetværk elektrificeret.
Det er en ny strategisk analyse, som transportminister Henrik Dam Kristensen netop har offentliggjort , fra Banedanmark af elektrificering af banenettet, der får Dansk Transport & Logistik til at anbefale en elektrificering af de danske skinner.
Analysen viser bl.a. at en elektrificering af jernbanen medfører væsentlige miljø- og klimagevinster og giver driftsbesparelser og billigere materielanskaffelse.
- DTL bakker op om en udvidet elektrificering af banenettet i Danmark, der ikke bare er godt for miljøet, men også er en god forretning for samfundet, siger DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm.
- Set fra godstransportens synsvinkel er især strækningerne Fredericia–Aarhus med Danmarks største containerhavn og Lunderskov–Esbjerg interessante. Foruden selvfølgelig den nye strækning Ringsted-Rødby, der elektrificeres som led i den faste forbindelse over Femernbælt. Strækningerne Fredericia–Aarhus og Lunderskov–Esbjerg har ifølge analysen en samfundsøkonomisk forrentning på henholdsvis 10,3 pct. og 8,8 pct.
At gøre jernbanen uafhængig af fossile brændstoffer vil være et vigtigt bidrag fra transportsektoren til nedbringelse af CO2-udslip i Danmark. Både fordi elektrisk togdrift giver en lavere CO2-
udledning end dieseltogdrift fx ved at kunne basere sig på vedvarende energi, at kunne returnere strøm ved nedbremsning, og fordi CO2-udledningen dermed kommer ind under CO2-kvotesystemet,” siger Ove Holm.