Udlændinge mistænkeliggøres
En målrettet indsats mod social dumping hilses velkommen af brancheorganisationen ITD, efter at regeringen og EL har sat 65 mio. kr. af i finansloven til formålet.
ITD advarer dog mod at lade indsatsen styre af fordomme frem for fakta. Regeringen har i forbindelse med finanslovsforhandlingerne lavet en aftale med Enhedslisten, som betyder, at der sættes 65 mio. kr. af til at bekæmpe social dumping, herunder ”bedre kontrol med og skærpet bødestraf for ulovlig lastbilkørsel (cabotage)”.
- Social dumping er vi jo alle imod. Men spørgsmålet er, hvordan vi præcis definerer fænomenet, hvor stort problemet helt nøjagtigt er, samt hvordan vi konkret og effektfuldt kan modvirke det, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen.
ITD har netop foreslået transportministeren at nedsætte en kommission på tværs af alle erhvervets interesser og organisationer. Den skal se på en samlet modernisering af rammevilkårene for den danske landevejstransport – herunder bl.a. hvordan social dumping skal defineres og bekæmpes inden for erhvervet.
Therkelsen henviser bl.a. til, at chaufførlønningerne i nabolandene ligger langt under dansk niveau, uden at de udenlandske chauffører nødvendigvis har en levestandard, der ligger under den danske kollegas.
- Når f.eks. en tysk chauffør får en markant mindre løn end sin danske kollega, men samtidig har en større bil, en lige så stor lejlighed og adgang til de samme varer i supermarkedet, er det jo ikke social dumping, der er problemet, men derimod de danske løn-, skatte- og konkurrencevilkår, siger Mogens Therkelsen.
- Udnyttelse af udenlandske chauffører, som lever et usselt liv for en sulteløn, er selvfølgelig helt uacceptabelt og skal bekæmpes. Men vi skal lige huske på, at det altså er undtagelsen frem for reglen på de danske veje. Og derfor skal vi heller ikke iværksætte initiativer, som mistænkeliggør alle udenlandske chauffører og lastbiler samt medfører hindringer og unødigt bureaukrati, når det reelt er nogle få, der udgør et problem, siger Mogens Therkelsen.