El vil betale sig
Vi skal have sat gang i elektrificeringen, siger transportminister.
- Den nye analyse viser, at elektrificering ikke bare er godt for miljøet, men også er en god forretning for samfundet, oplyser transportminister Henrik Dam Kristensen på baggrund af en ny rapport.
Analysen viser, at der er fire strækninger, som det vil være samfundsøkonomisk rentabelt at elektrificere i forlængelse af udrulningen af de nye signaler. Det drejer sig om strækningerne Lunderskov – Esbjerg, Fredericia – Aarhus, Roskilde – Kalundborg og Køge Nord – Næstved. Hertil kommer, at strækningen Ringsted – Rødby elektrificeres som led i den faste forbindelse over Femernbælt.
I dag er fjernbane-nettet på strækningerne Helsingør - Øresund, København - Lunderskov - Padborg og Sønderborg - Tinglev elektrificeret. Den nye jernbane København - Ringsted bliver endvidere elektrificeret - forventet færdig i 2018, mens strækningen Ringsted - Rødby elektrificeres - forventet færdig i 2018-2020 i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen.
De resterende fjernbanestrækninger i Danmark er ikke elektrificeret.