Kontrollamper genstand for uenighed
Vognmand Jørgen Egeskov, Vamdrup Specialtransport, er utilfreds med kontrollamper, der ikke dur, mens leverandør mener, at det er en storm i et glas vand.
Vamdrup Specialtransport har inden for de seneste år fået leveret en håndfuld nye specialtrailere fra Faymonville/Trailerpartner A/S, der alle er udstyret med udtræk og hydraulisk styrende aksler. På de tre udtrækstrailere, som også kører som blokvogne, er der på forsmækken monteret en lille kontrollampe, der ifølge dansk lovgivning skal tænde, hvis der sker et trykfald i det hydrauliske system, som styrer bagakslerne.
Vamdrup Specialtransport fik for kort tid siden mistanke om, at der var noget galt med kontrollyset. En af firmaets mekanikere tog et tjek på en Faymonville-udtrækstrailer og konstaterede, at der godt nok er monteret en kontrollampe for trykfald på forsmækken af den pågældende trailer, men at ledningen fra kontrollampen blot fører hen til en samledåse - men derfra er ledningerne ikke forbundet til noget som helst. Tilsvarende var der problemer på de to andre Faymonville-trailere.
- I min egenskab af formand for DTL føler jeg mig forpligtiget til at opfordre mine kolleger i branchen til at få tjekket, om kontrollampen for trykfald på deres Faymonville-trailer med hydraulisk styrende aksler er tilsluttet, som den skal være, siger Jørgen Egeskov.
Ifølge detailforskrift for køretøjer skal der være en rød kontrollampe for trykfald i det hydrauliske system på forsmækken af traileren, som skal kunne ses i vognens venstre spejl fra førerpladsen under kørslen, eller der skal være monteret en kontrollampe for trykfald ved førerpladsen.
Storm i et glas vandHos Trailerpartner i Aabenraa beklager indehaver Lars Sørensen fejlene.
- Vi har lamperne som standard på vores øvrige Faymonville-udtrækkere, så når Jørgens ikke er det, er der tale om en fejl. Det beklager jeg og vi skal nok få det ordnet, siger Lars Sørensen.
Mens Jørgen Egeskov mener, at det kan få fatale følger, hvis lampen ikke virker, peger Lars Sørensen på, at hydraulikken er et to-kreds-system og at der derfor ikke er fare på færde.
- Vores system er EU-godkendt, og køretøjerne er også udstyret med et manometer, som man kan tjekke inden man kører, forklarer Sørensen.
Han mener, at diskussionen er en storm i et glas vand, selv om han erkender, at køretøjerne er leveret med den uvirksomme kontrollampe.
- Det pudsige er, at kontrollampen udelukkende er et dansk krav. Så i stedet for at bekrige hinanden om en kontrollampe, burde vi hellere gøre fælles front mod en tåbelig dansk regel, som er konkurrenceforvridende, fordi danske vognmænd skal opfylde dette ekstra krav, siger Lars Sørensen.