23948sdkhjf

Roadpricing-teknologi er klar

Harry Lahrmann mener ikke, at der er teknologiske problemer ved at indføre et GPS-baseret roadpricing-system.

Harry Lahrmann mener ikke, at der er teknologiske problemer ved at indføre et GPS-baseret roadpricing-system.



- En GPS-baseret kørselsafgift kan være fuldt implementeret inden for fem år. Jeg mener, at man bør begynde med en forsøgsordning, der skal vise, hvordan det konkret skrues sammen, og derefter skal man begynde en fuld implementering, siger Harry Lahrmann ifølge altinget.dk.

Lahrmann er lektor ved Aalborg Universitet og del af Trafikforskningsgruppen. Han mener, at et GPS-system med den rette politiske vilje kan være implementeret på 3-5 år, og at det er en langt bedre løsning, end regeringens bebudede betalingsring rundt om København.

- Fordelen ved et GPS-baseret system er, at det både løser trængsel og mindsker CO2. Og det kan man ikke med de bompenge, man vil indføre rundt om København. Der får man løst noget trængsel inden for ringen, mens trængslen uden for ringen forbliver den samme eller måske oven i købet bliver større, siger han.

Da VK-regeringen og dele af den daværende opposition i 2009 gik bort fra at satse på et GPS-baseret system i Danmark, var forklaringen, at processen i Holland var gået i stå. Men det var ikke på grund af tekniske komplikationer, men derimod politiske, mener Annette Christensen, chefkonsulent i Dansk Industri.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063