23948sdkhjf

Ny EU-strategi for mindre virksomheder

Kommissionen ønsker, at flere små og mellemstore virksomheder får gavn af de hastigt voksende internationale markeder.

Kommissionen ønsker, at flere små og mellemstore virksomheder får gavn af de hastigt voksende internationale markeder.



EU-kommissionen har derfor foreslået, at der oprettes et nyt partnerskab mellem SMV og virksomheder rundt i verden. Projektet heder "Small business, big world" og er baseret på en klar og omkostningseffektiv EU-strategi, der skal bane vejen for effektive konsulentydelser, som kan støtte europæiske SMVs ambitioner om at få fuld gavn af internationale forretningsmuligheder.

Den nye EU-strategi omfatter følgende indsatsområder:

- styrkelse af det eksisterende udbud af støttetjenester på prioriterede markeder

- forbedring af forvaltningsstrukturen i Enterprise Europe Network for at styrke samarbejdet med værtsorganisationer og interessenter

- mere konsekvens i EU's støtteordninger for at styrke deres virkning; der findes for øjeblikket over 300 støtteprogrammer på nationalt plan, som ofte kun er beregnet på en enkelt vækstregion, selv om der i mellemtiden er opstået nye vækstregioner

- fremme af klynger og netværk for SMV'ers internationalisering

iværksættelse af et tværeuropæisk samarbejde på de prioriterede markeder for at få mest muligt ud af de offentlige midler

- oprettelse af én virtuel indgangsport til oplysninger til SMV'er, som ønsker at ekspandere ud over EU's grænser

- udnyttelse af EU's eksisterende politikker til at styrke de europæiske SMV'ers internationale vækst

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078