Ny EU-strategi for mindre virksomheder
Kommissionen ønsker, at flere små og mellemstore virksomheder får gavn af de hastigt voksende internationale markeder.
EU-kommissionen har derfor foreslået, at der oprettes et nyt partnerskab mellem SMV og virksomheder rundt i verden. Projektet heder "Small business, big world" og er baseret på en klar og omkostningseffektiv EU-strategi, der skal bane vejen for effektive konsulentydelser, som kan støtte europæiske SMVs ambitioner om at få fuld gavn af internationale forretningsmuligheder.
Den nye EU-strategi omfatter følgende indsatsområder:
- styrkelse af det eksisterende udbud af støttetjenester på prioriterede markeder
- forbedring af forvaltningsstrukturen i Enterprise Europe Network for at styrke samarbejdet med værtsorganisationer og interessenter
- mere konsekvens i EU's støtteordninger for at styrke deres virkning; der findes for øjeblikket over 300 støtteprogrammer på nationalt plan, som ofte kun er beregnet på en enkelt vækstregion, selv om der i mellemtiden er opstået nye vækstregioner
- fremme af klynger og netværk for SMV'ers internationalisering
iværksættelse af et tværeuropæisk samarbejde på de prioriterede markeder for at få mest muligt ud af de offentlige midler
- oprettelse af én virtuel indgangsport til oplysninger til SMV'er, som ønsker at ekspandere ud over EU's grænser
- udnyttelse af EU's eksisterende politikker til at styrke de europæiske SMV'ers internationale vækst