Elektrisk Kangoo Årets Varebil 2012
Overbevisende drivlinje og en fornuftig pris sikrede den eldrevne Renault Kangoo ZE placeringen som Årets Varebil i Danmark 2012.
På billedet ses formanden for Motorjournalisternes Klub, Mikkel Thomsager, lykønske Renaults pressechef Søren Hylsted med kåringen af Kangoo.
Det skete, da Motorjournalisternes Klub i dag kårede Årets Varebil i Danmark efter to dages testkørsler omkring FDM Sjællandsringen.
De syv jury-medlemmer tildelte 50 point til Renault Kangoo ZE, fordi den lille eldrevne varebil virker teknologisk troværdig, samtidig med at prisen virker overkommelig.
Danmarks Transport-Tidende gav Renault Kangoo de 10 maksimumpoint, fordi Kangoo ZE faktisk ligner den første eldrevne varebil, der har en realistisk chance for en større udbredelse på det danske marked.
Med en pris på 149.000 kroner før moms og en månedlig leasingudgift på litium-ion-batteriet på et sted mellem 700 og 1100 kroner, så er Kangoo økonomisk overkommelig (batteriet kan kun leases). Oven i kommer opladningen, der enten kan aftales med tredjepart som Better Place eller ved at købe en ladestander gennem Renault.
Den nye opdaterede Iveco Daily med Euro5 motor lå dog lige i hælene på Kangoo, da den solide og forbedrede italienske slider hentede 46 point. Her var det ud over den nye miljøvenlige motor og tilhørende gearkasse, forbedret komfort og ergonomi i kabinen og seneste generation af ESP-teknologien - der også kan kompensere for eventuelt læs på krogen, der imponerede et flertal i juryen
Overraskende for mange løb den nye FUSO Canter med tredjepladsen med 35 point, der først og fremmest blev givet for den velfungerende automatiserede dobbeltkoblings-gearkasse, der bliver standard i Danmark, men også bedre komfort i kabine - herunder et fornuftigt førersæde - trak op.
De to øvrige finalister Peugeot Partner e-HDi med automatiseret gearkasse og Opel Zafira Tourer Van fik henholdsvis 21 og 23 point.
Fiat Ducato 2.0, pick-up udgaven af Fiat Doblo med tilnavnet Work-Up, Toyota Hi-Lux, VW Amarok, Toyota RAV4 Van og Mercedes Vito E-Cell nåede ikke i finalen.