23948sdkhjf

Navn på nye Fjord Line-færger

De to nye Fjord Line færger, der er under bygning i Polen, opkaldes efter to berømte norske Atlantlinere.

De to nye Fjord Line færger, der er under bygning i Polen, opkaldes efter to berømte norske Atlantlinere.



De to nye moderne cruisefærger, der skal indsættes i passager og fragttrafikken mellem Nordjylland og Norge får navnene Stavangerfjord og Bergensfjord. To navne, der tidligere har været båret af Norske Amerika Linjens to Atlantlinere.

Fjord Lines har valgt at offentliggøre navnene i forbindelse med åbningen af salget til efterårs- og vintersæsonen 2012.

De to cruisefærger er under bygning på det polske værft Stocznia Gdansk. Udrustingen kommer til at foregå hos Bergen Group Fosen

Med de historiske navne, så bliver det med et anstrøg af fortidens vingesus, som Fjord Line tager hul på fremtiden, når den første af Fjord Lines nye cruiseskibe ”Stavangerfjord” lægger fra kaj den 1. oktober kl. 14 næste år. Skibet stævner ud på sin jomfrutur fra Bergen.

Sammen med søsterskibet ”Bergenfjord”, der ventes afleveret fra Bergen Group Fosen ca. 6 måneder senere, skal cruisefærgerne fremover trafikere rederiets overfarter mellem Bergen - Risavika ved Stavanger - Hirtshals og mellem Hirtshals og Langesund i Østlandet i Norge.

Der bliver tale om daglige afgange mellem havnebyerne.

Grøn profil

De nye cruisefærger til sammenlagt ca. 1,5 mia. danske kroner repræsenterer det seneste inden for grøn teknologi. Det gælder også interiøret, hvor der lægges vægt på miljø, detalje og romantisk stil som kendetegnede de ”gamle” Amerika-både og fremfor alt komfort.

Netop det hyggelige og den romantiske stil var noget passagerne satte i højsædet ombord på Norske Amerika Linjens D/S ”Stavangerfjord”, der blev sat i trafik i april 1918. Skibet sejlede til New York. På grund af 1. verdenskrig kom det ikke til Bergen før september samme år. Under 2. verdenskrig blev skibet beslaglagt af tyskerne. Men efter krigen krydsede den ”gamle” dame Atlanterhavet trofast frem til 1964, hvor hun blev solgt og hugget op.

Norske Amerika Linjen havde i rederiets historie to skibe som kom til at bære navnet ”Bergensfjord”. Det første sejlede fra 1913 til 1946. Det andet blev sat i drift i 1956 og huskes måske især af mange københavnere som årets juleskib, når det anløb hovedstaden med dansk-amerikanere ombord, der skulle holde jul i Danmark. Passagerskibet blev solgt i 1971 og havde derefter flere ejere. Blandt disse var Teigen-familien nu hovedaktionær i Fjord Line.

Genbrugt navn

Navnet ”Bergensfjord” benyttes i dag af Fjord Lines ro/pax-færge i trafikken mellem Danmark og Vestlandet i Norge. Færgen fases ud når den første af de nye cruisefærger sættes i drift.

De nye cruisefærger får en dødvægt på 3.900 tons og en længde på 170 meter. Hvert af skibene udstyres med 306 kamre heraf en stor del som suiter med alle moderne fornødenheder. Der bliver plads til i alt 1.500 passagerer ombord. På bildækkene er der plads til 600 personbiler – lidt mindre i kombination med lastbiler og fragt.

Selvom de nye cruisefærger fremover også skal anløbe Langesund i dagtimerne, så fortsætter Fjord Line trafikken på Hirtshals-Kristiansand i sommerhalvåret med katamaranfærgen ”Fjord Cat”.

- Overfarten har vist sig ovenud bæredygtig for rederiet, fortæller direktør Gert Balling, Ford Line Danmark A/S i Hirtshals.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064