ITD: Ny godskørselslov skyder under målet
Udkastet til en revideret godskørselslov, som netop har været i høring hos transporterhvervets organisationer, er halvhjertet og uden visioner, mener ITD.
International Transport Danmark peger på, at der er synlige tegn på, at danske transportvirksomheder er alvorligt ramt på konkurrenceevnen. Stadigt flere danske lastbiler får en udenlandsk nummerplade samt en udenlandsk chauffør i stedet for en dansk. P.t. kører mindst 3250 danskejede lastbiler på udenlandske nummerplader, og tendensen er støt stigende, vurderer ITD.
- Arbejdet med at revidere den danske godskørselslov er yderst vigtigt i lyset af den negative udflagning, der foregår. Men desværre må vi konstatere, at det nuværende lovudkast trods flere udmærkede administrative lettelser ikke tager tyren ved hornene og får bragt de danske rammevilkår på sporet af fremtiden, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.
Han peger på løn- og arbejdsmarkedsvilkår samt bøde- og kontrolsystemer som to eksempler på emner, der helt bør gentænkes i en ny og mere tidssvarende godskørselslov – i en konstruktiv dialog mellem erhvervet og lovgiverne.
Konkret foreslår ITD, at den nye transportminister nedsætter en transportkommission med deltagelse af erhvervets organisationer inklusive fagforeninger. Kommissionen skal komme med et oplæg på, hvordan visionen om ”Danmark som Transportland” kan omsættes i konkrete rammer for transporterhvervet.
- Som en randstat i Den Europæiske Union er Danmark og dansk erhvervsliv dybt afhængig af at have en effektiv og velfungerende transportsektor. Derfor bør det enkle udgangspunkt for en ny godskørselslov være at lokke de gode transportvirksomheder til at blive i landet frem for at skræmme dem væk. Men i forhold til denne udfordring virker det aktuelle lovudkast desværre noget halvhjertet og visionsløst, siger Jacob Chr. Nielsen.
Vilkårlighed og tvangITD kritiserer desuden forslaget om at forhøje alle bødestraffe.
- Alle forseelser er ikke ens, og det bør bødestraffene heller ikke være. Blandt erhvervets udøvere er der allerede i dag en udpræget følelse af vilkårlighed omkring den måde, bøderne fastsættes på, og det kommer vi ikke til livs ved at forhøje alle bøder med samme faktor, siger Jacob Chr. Nielsen.
Han peger også på manglen på enhver konkurrence på løn – tilmed lægges der i den nye godskørselslov op til skærpede sanktioner mod de virksomheder, der ikke følger den kollektive overenskomst.
- Indtil videre har vi i ITD været ret alene om at pege på de problemer, der følger med denne særbestemmelse i Godskørselsloven om tvungne kollektive overenskomster. Men før eller siden er vi alle nødt til at forholde os til, at ingen andre europæiske lande har tilsvarende bestemmelser, og vores manglende fleksibilitet på lønområdet vil betyde, at de danske virksomheder gradvist vil blive lagt ned af den europæiske konkurrence, tror Jacob Chr. Nielsen.
- I vores øjne er det skudt langt under målet med en lovrevidering, der snarere befæster status quo end bibringer den nødvendige fornyelse af erhvervets rammer. Der er alle gode grunde til at tage opgaven med at revidere godskørselsloven alvorligt. Lad os derfor få en proces, som lægger op til det.