FDL: Tør vi vente
Investeringer nødvendige for at løse fremkommeligheds-problemer, nedslidte brokonstruktioner og et forældet jernbanenet.
Tør vi vente på, at Storstrømsbroen falder helt sammen? Tør vi vente på, at trafikken i og omkring København sander helt til? Tør vi vente på flere spor på den fynske motorvej? Og tør vi vente på en eventuel Hærvejsbro fra Kolding og op i det midtjyske? Og tør vi vente med at tage principbeslutning om en helt nødvendig Kattegatbro, der om noget kan binde Danmark sammen? Og dermed at gøre os mindre sårbare, end vi er med Storebæltsbroen og et par færger?
Det spørger kommentator Preben Skjøth fra Frie Danske Lastbilvognmænd. Organisationen mener, at der er nok at tage fat på for trafik- og finanspolitikerne.
- I betragtning af, at den gamle Storstrømsbro adskillige steder er ved at være på sammenbruddets rand, og at ledende bro-eksperter forleden gav udtryk for, at en reparation til 613 millioner kr. af et enkelt af brofagene slet ikke var nok, er det egentlig rystende, at den ny transportminister, Henrik Dam Kristensen, ikke mener, Storstrømsbroen kan blive et alvorligt problem for prestige-projektet Femern, skriver Skjøth blandt andet. For hvis reparation af et enkelt brofag til over 613 millioner kroner ikke rækker, hvor stor bliver regningen så for at gøre den gamle bro tilstrækkeligt driftssikker?
- Henrik Dam Kristensen har dog garderet sig ved ret forsigtigt at antyde, at han naturligvis ikke vil afvise, det bliver nødvendigt at bygge en ny Storstrømsbro, skriver Preben Skjøth. Han burde lytte til Kim Christiansen, der er Dansk Folkepartis trafikordfører.
- Kim Christiansen er ikke et øjeblik i tvivl om, at der skal bygges en ny Storstrømsbro – og samme holdning har bro-eksperter i Foreningen af Rådgivende Ingeniører. Som FDL tidligere har været inde på, er det en skandale af rang, at de partier, der har stemt for en Femern-forbindelse, med en enkelt undtagelse slet ikke har bekymret sig for Storstrøms-forbindelsen, mener FDL-kommentatoren.
Hvor alvorlig situationen er, understreges bedst af, at den beton-plade, der bærer kørebanen og fortovet på den revnede Storstrømsbro, senest i 2014 skal udskiftes. Prisen blev oprindeligt opgivet til ca. 613 mill. kr., men det holder ikke mere, fordi prisen kun er for betonpladen og at der ikke er taget højde for uforudsete udgifter, påpeger FDL.
- Med tanke for de hidtidige forløb, og en endeløs stribe af lappeløsninger for veje og broer, kan man ikke undgå at blive bekymret på skatteydernes vegne, skriver Preben Skjøth.