23948sdkhjf

Alkolåse på dagsordnen i EU

Transportminister Henrik Dam Kristensen besvarer spørgsmål om alkolåse.

Transportminister Henrik Dam Kristensen besvarer spørgsmål om alkolåse.



- Hvornår vil ministeren nedbringe antallet af alvorlige trafikulykker ved at gennemføre kravet om alkolåse i alle biler, sådan som det er fremsat af Socialdemokraterne i B 244 i samlingen 2009-10? spørger Karen Jespersen.

Den nye transportminister svarer, at han ” selvfølgelig som udgangspunkt har sympati for forslag, som kan bringe antallet af alkoholrelaterede ulykker ned”.

- Der er også i landene omkring os fokus på det færdselssikkerhedsmæssige problem som spirituskørsel udgør. Eksempelvis fremgår det af EU's ”Road Safety Action Plan 2011-2020” at Kommissionen vil undersøge muligheden for at gøre brugen af alkolåse obligatorisk i forbindelse med erhvervskørsel. Regler om bilers udstyr fastsættes i EU, og et eventuelt krav om alkolåse i alle nye biler skal derfor i givet fald også fastsættes på EU plan, mener Henrik Dam Kristensen.

- I vurderingen af et forslag om alkolåse i biler vil det blive tillagt betydning, hvorvidt forslaget er omkostningseffektivt ud fra en samfundsøkonomisk vurdering, siger Kristensen, der peger på, at Folketinget vedtog lov nr. 716 af 25. juni 2010, som åbner mulighed for at alkolåse kan bruges i sanktionssystemet for bilister dømt for spirituskørsel.

- Denne ændring af færdselsloven vil dels give erfaringer med virkningen af alkolåse, og dels medvirke til at alkolåse bliver billigere. Både erfaringerne og den reducerede pris vil kunne indgå i de kommende drøftelser i EU, svarer ministeren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078