Berlin – we have a problem
Danske transport- og logistikinteresser er i mange sammenhænge dybt afhængige af, at den tyske infrastruktur fungerer.
Af Gwyn Nissen
Tyskland er nemlig ikke til at komme udenom – hverken i nord-syd-trafikken eller i trafikken mellem øst og vest.
Så når Tyskland er hele Europas trafikale drejeskive, er der måske ikke noget at fortænke tyskerne i, at ind i mellem er trætte af, at lægge infrastruktur til ”alle andres trafik”.
I de senere år er der dukket en række sager op, som vækker bekymring: Fordi lige så vel som Tyskland kan være en drejeskive for en stor del af den europæiske transport, kan landet altså også blive en gigantisk stopklods.
På vejsiden har en række tyske delstater sat en prop i det tyske forsøg med modulvogntog, som gør, at de effektive lastvognstog ikke kan bevise deres værd i Europa.
Mange tyske politikere vil gerne flytte store dele af godstrafikken over på skinner og vandveje, men selv der løber de ind i problemer.
Således har politikerne ikke formået at holde Kieler-kanalens sluseanlæg ved lige – for slet ikke at tale om en fremtidssikring af kanalen. Verdens mest trafikerede kunstige vandvej giver nemlig underskud og politikerne har hidtil tøvet med at ryste op med de 3-4 milliarder kroner til en kanal-update. Resultatet kan blive, at hundredvis af skibe i stedet skal hele vejen udenom Danmark for at nå i Øster- eller Nordsøen.
Så er der ikke mindst borger-protesterne, som i de senere år i stigende grad spænder ben for trafik-projekterne: Det gælder til dels modulvogntogsforsøget og uddybningen af Elben, men også udvidelsen af den nye banegård i Stuttgart, Femern-forbindelsen og i særdeleshed natflyvningerne ud af Frankfurt.
Selv en så simpel – og nødvendig - ting som lastbil-parkeringspladser langs motorvejene bliver besværliggjort af befolkningen, hvilket har fået transportminister Peter Ramsauer til at opfordre tyskerne til at lade være med altid at stille sig i vejen for udviklingen.
Sidst men ikke mindst slås tyskerne selvfølgelig med de samme problemer som politikerne herhjemme: den kroniske mangel på penge.
Derfor går de nu i gang med at undersøge muligheden for at opkræve vejafgifter fra privatbilisterne. Det skal nok give et ramaskrig – også fra det danske feriefolk på vej mod sydens sol.
Men det er nødvendigt, hvis Tyskland også i fremtiden skal lægge ryggen til hele Europas vigtigste infrastruktur. Berlins kontroltårn skal have styr på sine trafikale problemer.
gn@transporttidende.com