23948sdkhjf

Storstrømsbroen holder ikke til Femern-trafik

30 revner har lukket Storstrømsbroen for tog - på trods af, at man de sidste 15 år kun har kørt med lette passagertog over broen.

30 revner har lukket Storstrømsbroen for tog - på trods af, at man de sidste 15 år kun har kørt med lette passagertog over broen.



Men når Femern-forbindelsen åbner, skal den holde til fire gange så tunge godstog. 78 gange om dagen. Men det kan den slet ikke klare, beretter DR Nyheder.

- Det er den slet ikke dimensioneret til. Broen er bygget til 7,2 tons per togmeter - godstog i dag vejer 8 tons, siger Niels Jørgen Gimsing, professor i broer på DTU til DR Nyheder og fortsætter:

- Det betyder, at broen vil være under konstant overbelastning. Og så vil der komme mange flere revner end i dag, hvor der kun kører få, lette passagertog, siger han.

I dag kører de tunge godstog over Lillebælt og Storebælt. I fremtiden skal de køre over Danmarks pt. dyreste anlægsarbejde; den 40 mia. kroner dyre Femern-forbindelse. Det giver mere plads til de mange passager på Fyn.

Man har bare glemt den detalje, at Femern-forbindelsens 3,2 km. lange Storstrømsbro fra 1937 altså slet ikke er bygget til nutidens godstog.

- Det er jo forrykt, at vi er havnet i den situation. Femern-forbindelsen er en højt profileret, international godskorridor. Og nu står vi så med en bro, der ikke kan bære de tog, vi har i dag, siger Michael Svane, direktør i DI Transport til DR Nyheder.

Han appellerer til politisk handling her og nu.

Banedanmark erkender overfor DR Nyheder, at der ikke er en plan B for den underdimensionerede bro.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.046