Finanslov: Det rammer hårdt
Regeringens finanslovsforslag kommer på mange måder til at ramme transporterhvervet på den hårde måde, mener Dansk Transport & Logistik.
- Blandt nyhederne er, at regeringen vil femdoble afgiften på kvælstof til 25 kr. pr. kg. For dieselolie betyder det en forhøjelse af afgiften på ca. 4 øre/liter, siger DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm i en kommentar til oplægget.
- På afgiftssiden er der yderligere lagt op til, at vægtafgifterne indekseres i 2012 og 2013. Vægtafgiften ligger p.t. på EU-minimum, og hvis forhøjelserne gennemføres, vil det direkte forringe danske vognmandsvirksomheders konkurrenceevne, konstaterer Ove Holm.
Andre ting, der vil få direkte økonomisk betydning for vognmændene, vil være regeringens løfte om at fremsætte forslag om en kilometerbaseret afgift for lastbiler, omlægning afgifterne på energiområdet samt fremsættelse af forslag om en betalingsring i Hovedstadsområdet. Alt sammen ting, der i forvejen har stået i regeringsgrundlaget.
Effektiv kontrolOve Holm noterer sig også, at en ny, ambitiøs energiaftale vil blive første skridt mod at opfylde regeringens mål erklærede mål om at reducere Danmarks udslip af drivhusgasser med 40 pct. i 2020 i forhold til niveauet i 1990.
- Samtidig nedlægger regeringen den permanente toldkontrol ved Danmarks grænser, da man ønsker at udføre en effektiv toldkontrol baseret på en mobil, fleksibel og efterretningsbaseret indsats. Det lyder jo umiddelbart som noget, der målrettet går efter de brodne kar, hvilket vi kun kan støtte. Vi håber dog bestemt ikke, at den nye regering har droppet den tidligere regerings planer for en mere effektiv kontrol af udenlandske lastbilers betaling af dansk vejbenyttelsesafgift, siger Ove Holm.