Søfartens Ledere vinder principiel skattesag
Et medlem af Søfartens Ledere har fået medhold ved Landsskatteretten i en principiel sag om beskatning ved sejlads i udlandet.
Afgørelsen slår fast, at lempelse af skatten ikke afhænger af, hvor skibene har sejlet, men hvor rederiet er hjemmehørende og hvor skibet er registreret.
Når en sømand arbejder for et udenlandsk rederi, er reglerne om, hvorvidt der skal betales dansk skat, knyttet til rederiets adresse og/eller eventuelt hvor skibet er registreret.Skattereglerne knytter sig derimod ikke til, hvilke lande, skibet anløber – eller hvilke landes farvande, skibet sejler igennem.
Sådan lyder den nye og principielle afgørelse i en sag, som Søfartens Ledere har ført for et medlem i Landsskatteretten.
Strømmen er vendt- Der har været rigtigt mange indskrænkninger i fortolkningen og administrationen af Ligningslovens § 33A, forårsaget af folk i landjobs, der gerne ville slippe billigere i skat, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere:
- Derfor er det meget tilfredsstillende at strømmen nu er vendt, og at vi har været med til at præge retstilstanden på området, siger han. Usikkerhed om skatten har afholdt mange medlemmer fra at søge ud under fremmed flag, hvor der er spændende stillinger, og hvor vores medlemmer er meget eftertragtede. Nu er en af de store sten på vejen ryddet.
Den konkrete sagI den konkrete sag er der tale om et medlem, der er ansat af et tysk rederi og arbejder på rederiets skibe, der sejler i forskellige farvande rundt omkring på jorden.
Ud over sin bolig i Danmark har skibsofficeren en fritidsbolig i Sverige, hvor han opholder sig i den største del af sine friperioder. Han har således ikke på noget tidspunkt overtrådt bestemmelsen i Ligningslovens § 33 A om, at han kun må højst må opholde sig i Danmark i 42 dage i enhver 6-måneders periode.
Alligevel mente skat, at der ikke kunne gives fuld lempelse for skat i hans tilfælde. Skat mente, at man skulle foretage en beregning af, på hvilke landes territorium han havde sejlet.
Og da der ikke forelå en fuldstændig opgørelse over hvor mange dage, skibene havde befundet sig i de enkelte landes søterritorium eller i internationalt farvand, skønnede Skat, at en tredjedel af sejladsen var foretaget i farvande ud for lande, som Danmark har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med.
Derfor lempede Skat kun medlemmet for halvdelen af skatten af indtægten for denne sejlads.
Medhold til Søfartens LedereLandsskatteretten gav Søfartens Ledere medhold i, at der ikke skal ses på, hvor skibene har sejlet, men derimod, hvor rederiet er hjemmehørende og evt. hvor skibet er registreret. Det afhænger nemlig af den konkrete dobbeltbeskatningsoverenskomst, om skattelempelsen bestemmes af rederiets adresse eller skibets registrering.
I den konkrete sag var skibene registreret i samme land som rederen havde hjemsted. Derfor skulle medlemmet gives fuld lempelse for den danske skat.
- Vi vil gerne bidrage til at udvide vores medlemmers jobmuligheder i verden. Derfor vil vi gerne være gode til skat i Søfartens Ledere, siger Fritz Ganzhorn.
Skattelettelser- Vi forventer, at den næste principielle sag vi får medhold i er, at søfolk i DIS-systemet ikke længere skal stilles ringere end alle andre danske skatteborgere. Rederne skal opfylde forudsætningerne for DIS, og de skal fastsætte nettolønnen i DIS under hensyntagen til beskatningen i Danmark, siger Fritz Ganzhorn.