BRIK-lande sikrer lav vækst
Der bliver næppe recession i verdensøkonomien, vurderer fagudvalgskoodinator Sven Buhrkall, Danske Speditører.
Der er meget lille sandsynlighed for, at verdenshandlen bliver kastet ud i en ny recession, som den under finanskrisen. Det skyldes ifølge Sven Buhrkall, at BRIK-landene og andre voksende markeder (emerging markets) sikrer en fortsat lav vækst.
- Et stærkt opsving har derimod lange udsigter, understreger Sven Buhrkall i dag på Danske Speditørers repræsentantskabsmøde i København.
Det skyldes blandt andet problemerne i vigtige økonomier som Europa og USA, som ifølge Buhrkall ikke kun er efterspørgselsbestemte, men skyldes strukturelle problemer, som det vil tage flere år at løse.
Nattens enighed blandt de europæiske statsledere vil dog hjælpe udviklingen lidt på vej og skabe stabilitet, ”ikke mindst fordi man har vist politisk handlekraft”.
Sven Buhrkall understreger overfor de danske speditører, at kundernes krav næppe bliver mindre i de kommende år. De mærkes allerede nu for fuld kraft.
En effekt af finanskrisen har været, at der i Danmark er blevet 5000-5500 færre lastbiler – og i Tyskland hele 80.-85.000 lastbiler.
- Sammen med et stigende aktivitetsniveau i 2011 har det givet et kapacitetspres i markedet og deraf stigende udgifter til landevejstransporten, siger Buhrkall, der peger på, at skibsfarten til gengæld har oplevet overkapacitet og deraf følgende faldende fragtrater.
En sideeffekt af finanskrisen har været, at transportopgaverne kommer med en større variation end tidligere.
- Det vil i også opleve i forbindelse med julehandlen: Man ser lige tiden an, og så køber man måske ind, så man ikke risikerer at ligge inde med større lagre. Den variation gør, at det er svært at disponere transportmateriellet, siger Svend Buhrkall, der peger på, at det øger risikoen for dårligere udnyttelse af materiellet og dermed dårligere økonomi.