23948sdkhjf

Dårlig vedligeholdelse af broer skader samfundsøkonomien

Dansk infrastruktur bygger på broer, som vi har over 10.000 af – de knap 100 er store eller større broer.

Dansk infrastruktur bygger på broer, som vi har over 10.000 af – de knap 100 er store eller større broer.



Hvis Danmark skal være et førsteklasses land, skal vi have en førsteklasses infrastruktur; for som World Economic Forum fastslår: en effektiv infrastruktur er afgørende for en effektiv samfundsøkonomi, siger adm. direktør i Asfaltindustrien, Anders Hundahl.

Broerne har en samlet værdi på over 100 mia. kr.

- Derfor er det katastrofal dårlig samfundsøkonomi, at vi ikke vedligeholder dem ordentligt, siger Hundahl, som citerer fra statens og kommunernes seneste Broindeks fra 2004:

Broernes gennemsnitlige tilstand er dog stadig dårlig og det vurderes, at broerne ikke vedligeholdes økonomisk optimal.

Vejene har det også dårligt, mener Asfaltindustrien. Selv om staten nu er i gang med at rette op på motorvejene, lider de kommunale veje, der har et vedligeholdelsesefterslæb på over 10 mia. kr, mener Anders Hundahl:

- Det seneste eksempel, hvor Storstrømsbroen slår revner, bør derfor være et wake up call til politikerne og myndighederne om at tage skeen i den anden hånd. Vi siger ikke: Byg broer og veje over det hele. Vi siger: Vedligehold ordentligt og læg en langsigtet plan for, hvornår nyt skal erstatte gammelt. På den måde får vi mest ud af de penge, som vi alligevel skal bruge – og der er efter vores vurdering et tocifret milliardbeløb at spare.

Anders Hundahl påpeger, at ganske almindelig vedligehold også er en god forretning.

- Og mangler vi likviditet her og nu, står pensionskasserne klar med milliarderne. De vil gerne investere i infrastruktur, for en vej eller en bro er en langsigtet investering, der passer som hånd i handske til et pensionsselskabs investeringsprofil, siger Anders Hundahl.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079