FDL: Opret et dansk BAG
Frie Danske Lastbilvognmænd foreslår et særligt dansk trafikpoliti efter tysk model.
FDL har gentagne gange efterlyst mere og bedre kontrol, men det er sjældent at ”ramle ind” i en kontrol af såvel lastbiler som personbiler. Derfor kunne det være interessant at vide, hvor mange mande/arbejdstimer, politiet bruger på kontrollen, som primært bør foregå for at højne trafiksikkerheden. Og hvor stor en del af kontrollen, der omfatter tunge køretøjer, kunne vi også godt lide at vide.
Kontorleder Jens Groot, FDL, har gentagne gange også udtrykt undren over, at kontrollerne virker lidt for sporadiske, og han kan via sine daglige 240 km kørsel, ikke genkende snakken om, at politiet kontrollerer 250-270 dage om året. En opfattelse, der deles af bestyrelsen i FDL, som naturligvis går ind for en konstant og meget mere synlig kontrolindsats, skriver FDL i en kommentar til den seneste tids debat om lastbilkontroller.
Alene det, at chaufførerne direkte fortæller betjentene, at de snyder, fordi der er langt mellem kontrollerne, burde få alarmklokkerne til at ringe, mener FDL.
Det er derfor på tide, at der ansættes en stærk og myndig chef for Rigspolitiets Tungvognssektion. Det skal være en leder, der kan brænde igennem over for ledelsen og stå fast med klare markeringer i henhold til de nødvendige udvidelser og beføjelser sektionen bør have.
Mens vi er ved det, kunne alle de kloge teoretikere hos S, SF og de radikale gå ind i overvejelser om at få oprettet et dansk BAG, som Dansk Folkeparti og Venstre går ind for, med folk, der har forstand på den tunge sektor.
For hvad nytter det, tungvogns-sektionen anvender lokale/regionale folk som assistenter, når de ikke aner noget som helst om, hvordan der snydes, påpeger FDL. Det er jo helt til grin, at eksempelvis FDL kan anmelde et firma for bevislig ulovlig vognmandskørsel, og at sagen så i mange måneder ligger på en betjents skrivebord. Det har vi gjort politikerne, også SF`erne opmærksom på. Men alligevel sker der ikke en hujende dyt.