23948sdkhjf

Fireakslede påhængsvogne bredes ud til alle formål

Lastas klar med en fireakslet Kel-Berg overføringshænger.

Lastas klar med en fireakslet Kel-Berg overføringshænger.



Af Finn Bjerremand

Med den nye overgrænse for vogntogsvægte og indførelse af den fireakslede påhængsvogn på det danske transportmarked sker der nærmest en hel evolution på materielfeltet. På det seneste har Lastas lanceret en ny overføringshænger på fire aksler med tip, som uden tvivl vil blive hilst velkommen af brugerne.

Den nye påhængsvogn har nemlig på trods af sine fire aksler med små tvillingehjul en egenvægt på blot 6020 kg, hvorved den lovlige lasteevne ved 30.000 kg totalvægt ligger på 23.980 kg.

Overføringshængeren har betegnelsen Kel-Berg T440K og er beregnet for containerlad i størrelserne 7000 mm til 7500 mm.

Den tekniske totalvægt er på 32.000 kg og akslerne er BPW 8.000 kg aksler, der er udstyret med tromlebremser og ophængt med luftaffjedring.

Chassiset er bygget med længdevanger, der er svejset op til I-profiler/kasseprofiler i finkornet stål type 690 og dertil kommer kraftige tiprør med solide forstærkninger. I bagenden af chassiset og ved tipstemplet er der desuden monteret vridningsstabiliserende forstærkningsplader for at styrke konstruktionen.

Den forreste akselsektion er fastgjort til chassiset med en drejekrans og er i fronten udstyret med en kraftig træktriangel, der har et 58 mm prodsøje. Træktrianglen kan knækkes ned for overførsel af containere fra forvognen med hejs. Når der overføres containere fra forvognen til hængeren, bakkes forvognens bagende helt ind til forenden af påhængsvognen, og det kræver at der er fri plads foran påhængsvognen. Når træktrianglen knækkes ned, kan den gå ind under bagenden af lastvognens chassis.

Nedknækningen sker ved anvendelse af en luftpude og træktrianglen har en koblingshøjde på 850 mm.

Den forreste aksel i den bagerste akselsektion kan desuden hæves ved tomkørsel, så der kan spares på dæk og brændstof.

Trevejs tippelad

Øverst er der i ca. 2/3 af længden fra bagenden og fremad monteret en tippeladsramme, der kan tippe både bagud og til begge sider. Ved bestilling af den nye type overføringshænger bestemmer kunden selv, om den skal kunne tippe både bagud og til begge sider eller det blot skal være et bagtip.

Tipstemplet, der klarer arbejdet med at tippe ladet, er af mærket Georg, og kan klare et arbejdstryk på op til 270 bar. Når der tippes bagud kan tippeladet gå op til 49 grader.

For at kunne tage forskellige containere er påhængsvognen forsynet med indvendige og udvendige ruller i 160 mm og 220 mm efter DIN standard 307 og svensk standard SS3021.

Påhængsvognen kan i bagenden justeres i længderetningen, så den passer til containere i længder på 7000-7500 mm.

I bagenden er der bygget en EU-godkendt underkøringskofanger på, der er fremstillet som lygtebjælke med specialstop ved luftbælgene, så der kan aflæsses ved gulvrist. Hvis kunden ønsker det kan der leveres en udskydelig bagkofanger.

Kørehøjden er på 1.030 mm ved normal kørestilling.

Bremseanlægget er et tokreds EBS-anlæg med RSS og der er parkeringsbremse med MGM-ventiler på både 3. og 4. aksel.

Alle komponenter er stålblæst og derefter grundet med rustbeskyttende primer. Herefter er lakeringen lavet med ICI tokomponent produkter og aluminiumsdelene er blevet elokseret.

Bagenden er en meget flot enhed, som er udstyret med fire runde trekammerbaglygter i diodeudgaven.

I venstre side foran den bagerste akselsektion er prøvestudser og hæve/sænkeventilen til luftaffjedringen placeret, ligesom der sidder en let værktøjskasse i plast.

Til at fastholde containerne under kørslen er der indbygget flere luftstyrede låseanordninger, som kan låse containere fast til ladet.

Den nye overføringshænger er et flot produkt, der takket være de fire aksler i to bogier, har en høj grad af stabilitet og derfor er meget stabil at køre med.

Koncern i konstant udvikling

Hos Lastas A/S i Hedensted er der altid noget nyt på vej og der sker hele tiden en nyudvikling. Senest har koncernen lanceret flere nye produkter – herunder Månedens Køretøj.

En anden nyhed er en ny treakslet 30 m3 Kel-Berg tippeladstrailer, der er bygget til at køre efter en fireakslet trækker og som derved kan udnytte de nu gældende 54 ton vogntogsvægt.

Den nye tippeladstrailer, der uden tvivl er den første af sin art i Danmark, er netop blevet leveret til Vognmandsfirmaet Poul Møller Hansen ApS i Hvalsø.

Den nye tippeladstrailer er udstyret med en kongetap, der - noget usædvanligt for tippeladstrailere - kan overføre et tryk på 20 ton, hvorved det er muligt at opnå en totalvægt alene på tippeladstraileren på hele 44 ton.

Ændringer i organisationen

På det seneste er der sket en omstrukturering af forretningen hos Lastas A/S. Det nye tiltag er sket ved at Lastas A/S og Danlast ApS har indledt et strategisk samarbejde om salg af brugte lastbiler og trailere.

Konkret betyder samarbejdet, at alt brugt transportmateriel fra begge firmaer er blevet samlet på en nyetableret plads på vestsiden af Energivej ved Lastas i Hedensted, og at Søren Møldrup, der tidligere har været ansat ved Lastas, er flyttet ind i en ny pavillon på pladsen.

- Med dette samarbejde vil vi skabe Skandinaviens største handelsplads indenfor brugt transportmateriel, hvor danske og udenlandske kunder på et samlet sted kan finde det brugte transportmateriel, de skal bruge – og til konkurrencedygtige priser, siger Søren Møldrup.

Kunderne kan både købe, bytte og sælge deres brugte transportmateriel, tilføjer Søren Møldrup, der bliver daglig, ansvarlig leder af brugtvognscenteret, hvor der også vil blive foretaget opkøb, som det tidligere har været tilfældet ved Danlast i Horsens.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.049