Mens vi venter på betalingsringen
Det kan godt være, at den nye regering bliver kritiseret for adskillige løftebrud, men på et område har Helle Thorning og co. holdt fast i deres politik: Der kommer en betalingsring rundt om København.
Af Gwyn Nissen
Debatten er allerede godt i gang og viser i al tydelighed, at det bestemt ikke bliver nogen nem opgave for den nye regering.
Advarslerne kommer fra flere sider: En betalingsring vil betyde skat på mobilitet, fødevarerne inden for ringen bliver dyrere og hovedstadens trængselsproblemer udenfor ringen bliver ikke løst.
Disse argumenter får næppe rød blok til at lægge betalingsringen på hylden. For trafikken i centrum kan trods alt blive aflastet, og provenuet fra betalingsringen har valgets sejrherrer også allerede en plan om at bruge: til at nedsætte prisen på billetter til den kollektive trafik.
Det eneste, der synes at kunne få betalingsringen til at falde til jorden, inden den overhovedet er sat i værk, er omkostningerne ved etablering og drift. For en stor del af de penge vi lægger i en betalingsring, kommer ikke til at gå til den kollektive trafik, men i stedet til etableringsomkostninger samt driften. Med andre ord er der nogle virksomheder, der skal tjene på ringen, inden der bliver penge til overs til bus- og togbilletter.
Så øvelsen for politikerne bliver at opfinde et billigt, smart og ubureaukratisk system - som det i øvrigt også er muligt at kontrollere.
Men frygten er, at betalingsringen nu køres alt for hurtigt gennem det politiske system. For ude ved busstoppestederne og på stationerne står der en stor flok utålmodige vælgere, som venter på de lovede, billige billetter.
gn@transinform.com