Piratsæsonen er skudt gang
Regntiden er forbi ud for Afrikas Horn, og det betyder, at piraternes aktiviteter igen tager til i den kommende tid. Der er nemlig stadig ingen tegn på bedring i de piratfyldte farvande.
Af Gwyn Nissen
Eneste lyspunkt er, at selv om antallet af piratangreb er steget, så er antallet af kapringer faldet. Det skyldes, at stadig flere skibe har bevæbnede vagter ombord, og dermed kan forsvare sig mod piratangrebene.
Det er også tilfældet på skibe under dansk flag. Danmarks Rederiforening forventer at flere hundrede danske skibe snart vil have bevæbnede vagter. Torm satte vagter på i sommer og nu følger også Maersk efter, selv om verdens største rederi i lang tid har forsøgt at undgå vagter - for ikke at optrappe konflikten.
Det der sker nu er ganske enkelt: For hvert rederi, der får bevæbnede vagter ombord bliver der færre oplagte mål for de somaliske pirater. Og så er spørgsmålet, hvad piraterne nu finder på - for de har næppe tænkt sig at give slip på deres ”lukrative forretningsidé”.
Derfor er der en reel fare for en optrapning på havet, og det stiller krav til en snarlig politisk løsning samt ikke mindst militær tilstedeværelse i området. Danske Absalon er på vej til området igen, men der er brug for endnu mere slagkraft, indtil det internationale samfund er kommet pirateriet til livs.
Men også herhjemme har politikerne en opgave at løse: De danske regler for bevæbnede vagter er stadig for vanskelige at administrere. De skal gøres enklere og mere fleksible – og det kan ikke gå hurtig nok.
Danske rederier ansætter nemlig ikke bevæbnede vagter for sjov – det er blodig alvor. Og rederierne er deres ansvar bevidst, ikke mindst overfor de medarbejdere de har ombord og de værdier der sejles med.
gn@transinform.com