Statusrapport: LNG tættere på at stå til søs
Søfartsstyrelsen konkluderer, at der stadig er en række udfordringer, der skal overvindes, før nærskibsfarten i Nordeuropa kan sejle på flydende naturgas.
Søfartsstyrelsen har sammen med flere maritime aktører i godt et års tid undersøgt flydende naturgas (LNG) praktiske muligheder som et alternativt miljø- og klimavenligt brændstof. Herunder LNGs potentiale som et konkurrencedygtigt alternativ til den tunge bunkerolie, der sejles på i dag.
Svaret er foreløbig ja for nærskibsfarten i Østersøen, Nordsøen og Den Engelske Kanal. Det fremgår af en statusrapport fra Søfartsstyrelsen, der samtidig erkender, at der er flere betydelige udfordringer for LNG som maritimt brændstof.
Den største er fortsat fraværet af en LNG-infrastruktur, der sikrer at skibene kan tanke LNG på havnene. Dertil kommer behovet for LNG bunkrings- og feederskibe, der kan sikre forsyningen med LNG. Først da er det realistisk at forvente at rederierne begynder at ombygge deres skibe til LNG-drift.
Der er også behov for tilpasning af love og regler på området.