Opsyn med udenlandske transporter er en død sild
Intet sted er udfordringerne i forbindelse med EU’s Indre Marked mere nærværende end i transportsektoren. Lastbiler er i sagens natur mobile; de bevæger sig over landegrænserne, og chaufføren følger med.
- Men hvad chaufføren skal have i løn, bestemmes af lastbilens nummerplade. Er nummerpladen dansk, skal chaufføren aflønnes efter dansk overenskomst. Det står ligefrem i Godskørselsloven. Og det truer i den grad de danske lastbilers konkurrenceevne, for danske lønninger er som bekendt sejlet langt væk fra resten af EU og lever en beskyttet tilværelse på en øde ø sammen med de i øvrigt lige så verdensfjerne danske skatteforhold, siger formanden for ITD, Mogens Therkelsen.
- For blot femten år siden var de danske lønninger fuldt konkurrencedygtige med fx de tyske. I dag ligger lønniveauet for en dansk chauffør mere end 20 procent over det tilsvarende tyske.
- I mandagens Børsen kunne man læse, at brancheorganisationen DTL og fagforeningen 3F’s forslag er at bygge barrierer rundt om det danske marked ved at føre registre over udenlandske chauffører, der kører ind i landet. Dette tyder på, at DTL og 3F befinder sig lige så fjernt fra virkeligheden som de danske løn- og skattevilkår, mener Mogens Therkelsen.
- Ud over at den såkaldte RUT-registrering vil kræve et enormt bureaukrati og lægge beslag på mange nyttige ressourcer hos myndighederne, vil den også være ulovlig ifølge cabotage-forordningens § 8 stk. 4. Det fremgår klart og tydeligt af et svar fra Beskæftigelsesministeriet til Folketinget tidligere i år.
- For os andre er det eneste fornuftige svar på udfordringerne omkring løn- og konkurrenceforhold at gøre noget ved det frem for at hæmme den frie konkurrence med bureaukratiske og protektionistiske midler. Vi skal forsvare danske vækstmuligheder og arbejdsplader i et åbent og frit Indre Marked – ikke de uansvarlige betonoverenskomster. De hører hjemme på en øde ø, understreger ITD-formanden.