23948sdkhjf

DI Transport bekymret

Regeringen lægger op til ændringer af miljøzonelovgivningen.

Regeringen lægger op til ændringer af miljøzonelovgivningen.



I regeringsgrundlaget hedder det at "regeringen vil give de største byer frihed til at etablere effektive ren-luft-zoner - som en forbedring af de nuværende miljøzoner – og vedtage krav til luftkvaliteten og virkemidler til at opnå den”.

Det er ikke mere end et år siden at reglerne for miljøzoner blev ændret sidst. Her fik flere byer muligheder for at oprette en miljøzone, hvis de havde problemer med at overholde EU’s luftkvalitetsregler. Tilsvarende fik København og Frederiksberg mulighed for at inddrage varebiler og privatbiler i den eksisterende zone.

I DI Transport støtter man de sundhedsmæssige mål bag miljøzonerne:

- Vi har ikke noget i mod intelligente miljøzoner, der hvor kommunerne kan dokumentere problemerne med at overholde EU’s regler for luftkvalitet, siger chefkonsulent i DI Transport Rune Noack.

Men samtidigt advarer DI Transport mod at lave forskellige regler i hver enkelt by.

- Der bliver nødt til at være nogle stramme statslige rammer for miljøzoner, for det nytter ikke, at transportsektoren bliver mødt med for mange forskellige lokale regler, eller at lastbilerne skal plastre forruden til med 98 miljøzonemærker, fordi hver by har sine egne regler, siger Rune Noack.

Han mener, at man skal være varsom, for lokale restriktioner kan virke modsatrettede og øge udledningen af CO2 og partikler.

- Det så vi i det beslutningsforslag Københavns Kommune lavede, da man overvejede en 18 tons zone i midtbyen. Transportvirksomhederne har allerede i dag udfordringer med at effektivisere logistikken, fordi der er forskellige vægtgrænser og tidspunkter for levering i forskellige byer, hvilket betyder, at man skal bruge flere lastbiler til at levere til byen end hvis der ikke var restriktioner, siger Noack.

Mindre del af partikeludledningen

Der er allerede sket meget med lastbilernes udledning af CO2, og med den kommende Euro6-norm vil lastbilerne udlede 97 procent færre partikler end i 1990. Og en ny rapport fra DMU viser, at partikeludledningen i København er halveret de sidste 10 år selv om trafikken er steget, påpeger DI Transport.

- For det første er transporten kun en mindre del af partikeludledningen i byerne. Og samtidigt virker det tvivlsomt, hvor meget mere man kan opnå ved at stille krav til lastbiler og busser i miljøzonerne, og erfaringen viser, at det mest effektive, er når EU stiller krav til producenterne, siger Rune Noack.

Han vil dog gerne komme med et par forslag til forbedringer:

- Vi er altid parat til at drøfte, hvordan man kan effektivisere transporterne i byerne. De første meldinger fra forsøget om natdistribution i Region Syddanmark viser, at der kan spares brændstof ved at levere varer uden for myldretiden, og det har en direkte positiv effekt på luftkvaliteten, forklarer Rune Noack.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067