23948sdkhjf

For få p-pladser ved stationer

Ingen eller for få parkeringspladser ved togstationer og busstoppesteder er et problem for to ud af tre bilister i hovedstadsområdet og de nærliggende kommuner.

Ingen eller for få parkeringspladser ved togstationer og busstoppesteder er et problem for to ud af tre bilister i hovedstadsområdet og de nærliggende kommuner.



I en ny undersøgelse foretaget af Voxmeter for FDM svarer 41 %, at det ikke er muligt at komme af med bilen i nærheden af stationen eller busstoppestedet for herefter at skifte til kollektiv transport. Hver fjerde svarer, at der kun er parkeringspladser, hvis de kommer tidligt nok, mens 5 % kun kan få lov til at parkere bilen mod betaling.

- Hvis kollektiv trafik skal være et reelt alternativ til bilen, må man starte med at sikre sig, at bilisterne faktisk kan komme af med bilen ved stationen eller stoppestedet.

Mange bilister er nødt til at begynde dagen i bilen. Enten fordi de skal aflevere børn, eller fordi de bor for langt fra en station. Til dem er det vigtigt, at der er faciliteter, så de kan parkere deres bil, og vel og mærke uden at de bliver flået. Er der til gengæld det, kan der være sund fornuft i at skifte til kollektiv trafik undervejs, siger adm. direktør i FDM Thomas Møller Thomsen.

Halvdelen af de ca. 160.000 pendlere, der dagligt rejser til det centrale København fra omegnskommunerne, tager bilen. Men der er kun ca. 8.000 Parkér & Rejs-pladser ved stationerne i hovedstadsområdet. I både England og Sverige er man langt fremme med Parkér & Rejs-løsninger. Til sammenligning blev antallet af Parkér & Rejs-pladser i Stockholmsområdet i forbindelse med indførelsen af betalingsringen her udvidet med ca. 2.800 pladser til i alt 13.800 med ingen eller begrænset betaling. Det har været med til at afbøde de negative effekter, som de svenske bilister har oplevet med betalingsringen.

En afgørende forudsætning for succesen for Parkér & Rejs-løsninger er, at skiftet mellem bil og tog eller bus skal være nemt og ukompliceret, gåafstanden skal være kort og overdækket, og den kollektive betjening god med hyppige afgange.

Undersøgelsen er foretaget efter Folketingsvalget blandt 1.064 bilister bosiddende i postnumre mellem 999 og 4400.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094