23948sdkhjf

Større og stærkere lastvogne en af løsningerne

Hvordan skal Europa klare de hårde miljømål, når transportbehovet samtidig vokser?

Hvordan skal Europa klare de hårde miljømål, når transportbehovet samtidig vokser?



Paradoksalt nok kan større og stærkere lastvogne være ét af svarene.

EU har bestemt sig for at reducere udslippet af drivhusgasser fra transportsektoren med 20 % mellem 2008 og 2030, og endnu mere på længere sigt. Samtidig fortsætter transportbehovet med at vokse og det er frem for alt den tunge godstransport der vokser. Det er med andre ord ingen lille udfordring som venter.

- For at lykkes kræves der mange forskellige løsninger, som så bedre logistik, mere effektive motorer, mere brændstoføkonomisk kørsel og nye brændstoffer. Men en af løsningerne kan også være større og stærkere lastvogne, siger Anders Ahlbäck, der er projektleder indenfor feltet transport på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

Stort skridt med mindre brændstof

Grundtanken er enkel, med større og stærkere lastvogne, kan godset fragtes med færre vogntog, hvilket reducerer brændstofforbruget og klimapåvirkningen i forhold til den mængde transportarbejde som udføres.

Et faktum er at kravene til mere effektiv transport gennem mange årtier har presset udviklingen i retningen mod stærkere lastvogne. I midten af 70erne anså man 350 hk for at være et højt effektniveau. I dag skal der lægges yderligere 100 hk til, for at komme op på gennemsnittet for en lastvogn i europæisk langturstrafik.

For opgaver på stærkt kuperede veje og i højlandsområder behøves der rigtig høj effekt for hurtigt at kunne transportere mad og andre ferskvarer eller for at kunne transport tunge laster som vindmølledele, tømmer, malm eller maskiner. For den slags krævende opgaver har man lastvogne som Volvo FH 16 med motoreffekt på op til 750 hk.

Mindre klimapåvirkning

- Det bemærkelsesværdige er at brændstofforbruget og miljøvirkningen under det samme tidsforløb i gennemsnit er reduceret med ca. 40 %, mens udslippet af NOX og partikler er reduceret med over 90 %, siger Hayder Wokil, der er produktchef hos Volvo Lastvagnar.

Men der er stadigvæk noget at gøre. På Volvo Lastvagnar arbejder man aktiv og kontinuerligt med at reducere brændstofforbruget og CO2 udslippet fra sine lastvogne. Og hvis flere lande i Europa besluttede sig til at følge Sverige og Finlands eksempel og tillade vogntogskombinationer på op til 25,25 m, ville hver tredje lastvogn på de europæiske veje blive overflødig, i hvert fald i teorien.

I virkeligheden handler det nok snarere om at kunne imødegå det voksende transportbehov uden at slippe mere CO2 ud i atmosfæren.

- Længere og stærkere lastvogne er naturligvis ikke den eneste løsning på transportsektorens miljøproblemer, men et af flere bidrag. Vi på Volvo Lastvagnar ser det vores opgave at udvikle og gøre lastvognstransporterne miljøpåvirkning så lille som mulig. Og den hidtidige udvikling har vist at lavere miljøpåvirkning og mere effektive transporter faktisk går hånd i hånd, siger Hayder Wokil.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063