23948sdkhjf

Cityterminaler skal give mening

Anstrengelserne for at gennemføre citylogistikprojekter til nedbringelse af CO2 udslippet må ikke føre til for stramme og firkantede løsninger.

Anstrengelserne for at gennemføre citylogistikprojekter til nedbringelse af CO2 udslippet må ikke føre til for stramme og firkantede løsninger.



Det var et af budskaberne fra erhvervslivet til myndighederne på en workshop i Bruxelles arrangeret af den internationale vognmandsorganisation IRU.

Detailhandelen pegede på, at der allerede findes adskillige privat drevne cityterminaler - såkaldte konsolideringscentre - i og omkring byområder, men også at den optimale struktur for en virksomhed eller transportør kan afvige. For nogle detailkæder er køretøjet konsolideringscentre i sig selv, inden kørsel ind til butikken i centrum. Dette er for de pågældende virksomheder økonomisk og CO2-mæssigt det bedste. Det blev også konkluderet på workshoppen, at det er vanskeligt at drive konsolideringscentre, der ikke opstår som et naturligt led i en kæde – men snarere som et led, der skal finde en kæde.

Offentlig drift ingen succes

Tanken om offentligt drevne konsolideringscentre synes ikke at vinde tilslutning hos nogen af parterne i citylogistikprojekterne. Således var erfaringerne med offentlig styret konsolideringscentre i London ikke positive, og myndighederne forventer faktisk at trække sig ud af projektet.

Fokus for workshoppen var på spørgsmålet om, hvorvidt transport i byer vil være CO2-frit i 2030. En repræsentant fra Kommissionen gav en oversigt over de tiltag, som EU har vedtaget eller planlægger, og som vil have en effekt på CO2 udslip i byer – herunder krav til køretøjer, udvikling og udveksling af best practices mellem byerne og investeringer i ITS. Kommissionen mener også, at større udbredelse af konsolideringscentre – eventuelt drevet af det offentlige – vil kunne yde et bidrag, ved at reducere tomkørslen ind til bykernen.

Lokale løsninger

En vognmand fra Holland med speciale i bydistribution gav gode eksempler på hvor vigtigt, det er, at der tages hensyn til lokale forhold og at der findes lokale løsninger. Løsningerne kan ikke dikteres fra myndigheder langt væk, men der kan dikteres at der skal findes en løsning, der tager hensyn til alle.

- Det var en konstruktiv debat, som workshoppen gave anledning til, udtaler EU-chef Søren Hyldstrup Larsen, der deltog i seancen.

Rapport på trapperne

Kommissionen vil senere på året præsentere resultaterne af en undersøgelse, der gennemføres omkring godstransport i byer. DTL har gennem sine forskellige europæiske netværk bidraget aktivt til arbejdet med denne rapport og ser frem til en debat om hvad EU kan og ikke kan gøre for at fremme mere effektiv og CO2-neutral distribution i byområder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062